تاریخ انتشار: دوشنبه 21 اردیبهشت 1394
جایگاه آسیب اکسون های نخاعی، سرنوشت ترمیم نورونی را تعیین می کند

  جایگاه آسیب اکسون های نخاعی، سرنوشت ترمیم نورونی را تعیین می کند

مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اس که جایگاه آسیبی که در مدار ارتباطی نورون ها در نخاع(آکسون) اتفای می افتد تعیین می کند که نورون ثابت باقی می ماند یا در تلاش برای ترمیم است. این مطالعه نشان می دهد که چگونه پیشرفت در تکنیک های تصویربرداری زنده، دیدگاه های جدیدی را در مورد توانایی بدن در پاسخ دهی به آسیب های نخاعی ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، برخلاف جسم سلولی کوچک نورون ها، آن ها آکسون های طویلی دارند که از نخاع گسترده شده و گاها در انسان بیش از یک و نیم فوت طول دارند. در این میان، آکسون ها با سایر سلول های ارتباطات متعددی برقرار می کنند و موجب انتقال سیگنال برای پاسخ دهی به محرک ها می شوند. اگر در این میان اتفاقی برای آکسون بیافتد و موجب آسیب دیدگی آن شود، این آکسون ها توانایی خود ترمیمی محدودی دارند و این معضلی است که اکثر محققین در صدد رفع آن هستند. در این مطالعه محققین از یک تکنیک تصویربرداری ویژه برای دیدن مستقیم طناب نخاعی در مدل های موشی زنده استفاده کردند.  با استفاده از این روش، محققین توانستند به طور سیستمیک اثرات جایگاه آسیب آکسونی را روی دژنراسیون و ترمیم شاخه آسیب دیده ارزیابی کنند. جایگاه های آسیبی که آن ها مورد مقایسه قرار دادند دقیقا قبل از شروع شاخه اصلی آکسون و بلافاصله بعد از آن بود. محققین دریافتند که آسیب اصلی آکسون قبل از شروع شاخه اصلی آن در 87 درصد موارد منجر به ترمیم می شود و این آمار برای حالت دیگر 12 درصد بود. این ترمیم به صورت طویل تر شدن آکسون اتفاق افتاد.

این محققین تصور می کنند که اگر آسیب آکسونی به طریقی اتفاق بیافتد که هنوز تا حدی ارتباط باقی مانده باشد و هنوز سیگنال را منتقل کند، نورون می تواند تثبیت شود اما انرژی بیشتری برای ترمیم طول آکسون ندارد. از طرف دیگر، اگر هر دو شاخه یک آکسون قطع شوند، دیگر ارتباط یا خروجی باقی نمی ماند. در این حالت، نورون  می تواند انرژی را بهینه سازی کند و ترمیم را از سر گیرد و به نظر می رسد که این حالتی است که اغلب در مورد سیستم عصبی مرکزی پستانداران اتفاق می افتد. این مطالعه درکی جدیدو بسیار پایه ای از رفتار نورونی ارائه می دهد که می تواند در ایجاد روش های درمانی جدید برای آسیب های نخاعی در نظر گرفته شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 08 شهریور,1394

پزشک مشاور

آسیه کمالی@: <br />باسلام <br />به سوالات پاسخ داده شده مشابه این مورد در قسمت آرشیو نظرات مراجعه فرمایید. <br />

جمعه, 06 شهریور,1394

آسیه کمالی

سلام خسته نباشید <br />من دچار ضایعه نخاعی هستم از ناحیه t6t7. <br />آیا امیدی هست میتونم به درمان امیدوار باشم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه