تاریخ انتشار: دوشنبه 02 شهریور 1394
ایران در تولید رده های سلول های بنیادی جزو 10 کشور است
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان:

  ایران در تولید رده های سلول های بنیادی جزو 10 کشور است

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت های رویان در زمینه خون بند ناف موجب شده ایران در ردیف 10 کشور در تولید رده های سلول های بنیادی قرار گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، مرتضی ضرابی در بازدید از مراکز پزشکی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: خون بندناف، خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی مانده و دور ریخته می شود و غنی از سلول های بنیادی است.

وی گفت: سلول های بنیادی خون بند ناف همانند سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان، قادر به ساخت انواع سلول های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول ها در هنگام جراحت است.

ضرابی ادامه داد: امروزه ثابت شده که سلول های بنیادی قابلیت درمان محدوده وسیعی از بیماری های مزمن و حاد را دارد.

وی افزود: با این وجود از این سلول ها در زمینه درمان بیماری های خونی که منشا خونی دارند نظیر انواع سرطان های خون، کم خونی های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی استفاده می شود.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه استاندارد جهانی برای ذخیره سازی خون بند ناف بین 15 تا 20 سال است، گفت: اگر خانواده ای از ادامه ذخیره و نگهداری نمونه خون بند ناف نوزاد خود انصراف دهد می تواند نمونه را به بانک خون بند ناف عمومی اهدا کند.

وی اظهارکرد: ذخیره خون بند ناف موجب شده منبع غنی ازاطلاعات ژنتیکی و سلول های بنیادی در اختیار سیستم درمان کشور قرار گیرد.

ضرابی ادامه داد: در صورت نیاز به سلول های بنیادی با یک جستجوی کوتاه در بانک خون بند ناف می توان سلول مطابق با اطلاعات ژنتیکی فرد پذیرنده را پیدا کرد ولی برای یافتن سلول بنیادی از میان مغز استخوان افراد، بیش از شش ماه زمان نیاز است و معمولا در 70 درصد بیماران نیازمند به پیوند مغز استخوان، دهنده مناسب پیدا نمی شود.

وی گفت: هم اکنون سلول درمانی مکمل دارو درمانی بوده و سالانه حدود چهار هزار پیوند سلول های پیوندی خون ساز در کشور نیاز داریم که لازمه آن وجود یک بانک خوب از سلول های بنیادی است.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی افزود: 52 هزار نمونه در بانک خصوصی بند ناف و حدود پنج هزار نمونه نیز در بانک عمومی بند ناف کشور ذخیره شده است.

وی ادامه داد: در بانک خصوصی خانواده ها با پرداخت هزینه اولیه و شارژ سالانه نسبت به نمونه خون بند ناف مالکیت دارند ولی در بانک عمومی خانواده ها نمونه را اهدا می کنند و مالکیتی بر روی آن ندارند و هزینه ای هم پرداخت نمی کنند.

ضرابی گفت: هم اکنون هزینه اولیه برای ذخیره خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی، 20 میلیون ریال و هزینه شارژ سالیانه یک میلیون و 500 هزار ریال است.

وی با بیان اینکه نمونه های ما از 23 دفتر نمایندگی در کشور ذخیره شده است، گفت: خون بند ناف می تواند در درمان بیماری های خود فرد، اقوام نزدیک آنها و همچنین سایر افرادی که ازنظر ژنتیک مشابه فرد دهنده خون باشند، استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه