تاریخ انتشار: دوشنبه 28 اردیبهشت 1394
کشف یک درگاه ضروری انگل مالاریا به سلول های قرمز خونی

  کشف یک درگاه ضروری انگل مالاریا به سلول های قرمز خونی

محققین در هاروارد پروتئینی را روی سطح سلول های قرمز خون انسان شناسایی کرده اند که به عنوان یک درگاه ورودی برای تهاجم انگل مالاریا عمل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مشخص شده است که وجود این پروتئین که CD55 نام دارد، برای چسبیدن انگل مالاریا(Plasmodium falciparum) به سطح گلبول های قرمز خونی طی تهاجم حیاتی است. این کشف راه های امیدوارکننده جدیدی را برای تکوین درمان برای مهار مالاریا باز می کند.

انگل مالاریا برای ورود به گلبول های قرمز خونی راه های مختلفی را انتخاب می کند به نحوی که اگر یک راه بلوک شود، راه دیگری انتخاب می کند و وارد مسیر جدید می شود. اینک این محققین می گویند که ما یک فاکتور میزبان حیاتی را شناسایی کرده ایم که اگر برداشته شود، کل سوش های مختلف انگل از ورود به سلول های قرمز خون باز می مانند. مالاریای شدید یکی از عاملین اصلی مرگ در بسیاری از کودکان در سراسر جهان است. طی عفونت، انگل ها به  درون گلبول قرمز تهاجم کرده و درون آن همانند سازی می کنند. به علت افزایش مقاومت به دارو، محققین ناچارند از راه های جدید برای مقابله و درمان این بیماری استفاده کنند. در این مطالعه جدید محققین روشی را شناسایی کرده اند که ویژگی های یک سلول قرمز خونی برای مستعد شدن آن به ورود انگل را نشان می دهد. گلبول های قرمز خونی به دلیل عدم داشتن هسته، هدف مشکلی برای دستکاری های ژنتیکی هستند.  در این مطالعه محققین سلول های بنیادی را به سلول های قرمز خون تبدیل کردند و این امر اجازه یک غربالگری ژنتیکی را به آن ها می دهد تا آلوده شدن میزبان به Plasmodium falciparum را تعیین کنند. آن ها دریافتند که این انگل ها در چسبیدن به گلبول های قرمز فاقد CD55 ناتوان هستند. در همه سوش های این انگل که در این مطالعه تست شدند، این پروتئین برای ورود آن ها به گلبول های قرمز خون ضروری بود. کشف CD55 به عنوان یک فاکتور میزبان ضروری برای Plasmodium falciparum احتمال درمان های مستقیم میزبان برای مالاریا را افزایش می دهد و حتی می تواند برای ایدز نیز استفاده شود. از این پروتئین می توان برا شناسایی پروتئین های انگلی جدید که برای تهاجم ضروری هستند نیز استفاده کرد و از آن ها به عنوان یک هدف واکسیناسیون استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه