تاریخ انتشار: جمعه 20 آبان 1390
خطر پس زدن عضو پیوندی در زنان باردار وجود دارد

  خطر پس زدن عضو پیوندی در زنان باردار وجود دارد

یک متخصص و جراح پیوند عضو گفت: زنانی که بعد از پیوند عضو، باردار می‌شوند با خطرات زیادی مواجهند که یکی از آنها به دنیا آوردن فرزند ناقص‌الخلقه و دیگری پس زدن عضو پیوندی تا ۲ سال پس از بارداری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان ، رضا لفتطوی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان ریسک بارداری زنانی که پیوند عضو مانند کلیه، قلب یا غیره داشته توضیح داد: امکان بارداری بعداز پیوند عضو وجود دارد ولی فرد باید همیشه قبل و بعد از بارداری تحت نظر متخصص زنان بوده و با متخصص پیوند عضو، مشورت کند.

رئیس بخش پیوند دانشگاه ایالتی نیویورک اذعان داشت:‌ افرادی که عضو پیوندی دارند معمولا در معرض خطر بیشتری نسبت به فرد عادی هستند، این افراد به دلیل مصرف داروهای ضد ایمنی ممکن است بچه‌های ناقص‌الخلقه و یا با وزن کم به دنیا بیاورند، یا حتی در رشد جنین اختلالاتی به وجود بیاید و حتی جنین سقط شود.

لفتطوی در پاسخ به اینکه از آنجایی که مصرف دارو اثرات سوئی روی جنین دارد آیا این قبیل افراد در هنگام بارداری هم می‌توانند دارو مصرف کنند گفت: داروها در دوران بارداری باید عوض شود و مطلقاً ‌داروهای قبلی نباید مصرف شود و طبق نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته پزشکان توصیه می‌کنند مادرانی که عضو پیوندی دارند حداقل تا یکی دو سال اول پس از پیوند باردار نشوند.

متخصص و جراح پیوند عضو در ادامه همچنین با اشاره به اینکه حتی خانم‌های سالمی که داوطلبانه کلیه اهدا می‌کنند دارای بارداری تحت ریسک هستند و احتمال عوارض زیاد نسبت به یک فرد سالم را دارند افزود: فشار خون و اکلامسی در این دسته از افراد بیشتر دیده شده و یا انسداد در کلیه و تغییر در عملکرد کلیه از عوارض بارداری در این افراد است.

 

وی در مورد مراقبت‌های ویژه زنان باردار عضو پیوندی تصریح کرد: در ابتدا باید داروهایی که به صورت شایع استفاده می‌شود را متوقف کرد و داروهای دیگر را جایگزین کرد. همینطور خطر پس زدن (Rejection) عضو پیوندی در حین بارداری تا ۲ سال بعد از بارداری وجود دارد و این افراد باید آزمایشات مخصوص بدهند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود که این زنان سرپرستی فرزند را بر عهده گرفته و یا حاملگی خارج از رحم داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 05 آذر,1402

مینا

سلام من چند ساله منظر پیوند کبدی هستم الان اگه باردار باشم خطری برای خودم وجنین داره؟

چهارشنبه, 08 آذر,1402

پزشک مشاور

مینا@:
با سلام
بله خطر داره، زیرا زنانی که بعد از پیوند عضو، باردار می‌شوند با خطرات زیادی مواجهند که یکی از آنها به دنیا آوردن فرزند ناقص‌الخلقه و دیگری پس زدن عضو پیوندی تا ۲ سال پس از بارداری است. البته شما میتوانید با نظر پزشک معالجتان، بعد از بارداری برای پیوند اقدام کنید در آن صورت مشکلی برای جنین پیش نمی اید ولی در خصوص وضعیت خودتان بهتر است با پزشک متخصص در این حوزه مشورت کنید.

شنبه, 09 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

نگار@:
باسلام
در مورد این که آیا کبد پیوندی شما توانائی تحمل تغییرات زمان بارداری دارد یا خیر باید با متخصصین گوارش و جراحی که این پیوند را برای شما انجام داده مشورت کنید و اگر هنوز در این زمینه دارو مصرف می کنید ممکن است داروها در طی بارداری منع مصرف داشته باشد.در غیر این صورت اگر طبق آزمایشات کبد شما در وضعیت مناسب و طبیعی باشد منعی برای بارداری وجود ندارد.

جمعه, 08 اردیبهشت,1396

نگار

سلام من 6ساله پیوند کبد زدم ولی میترسم ازدواج کنم که نکته بچه ناقصی بدنیا بیارم دکترم میگه داروهات مشکلی ایجاد نمیکنن ولی بازم میترسم.لطفا راهنماییم کنین

جمعه, 12 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

دیانای عزیز <br />با سلام <br />در این خصوص باید با متخصص نفرولوژی مشوت کنید زیرا پاسخ به این سئوال در حیطه سایت ما که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد.

پنجشنبه, 11 اردیبهشت,1393

دیانا

باسلام دیانا هستم سال1386 عمل پیوند کلیه انجام دادم حالا میخواهم باردار شوم ایا مشکلی دارد ایا کودک من مشکل دار میشود لطفا مرا راهنمایی کنید.

شنبه, 28 مرداد,1391

لیلا عطایی نیک

باسلام من لیلا 33 سا له از تهران گیرنده عضو پیوندی (کبد) سال 1386 هستم.مدت 14 سال متا"هل میباشم .ایا امکان بارداری و ریسک بارداری و اینکه بهترین راه برای بارداری ؟ لطفا"راهنمایی بفر مایید. (بدون فرزند می باش
********************************************************
پاسخ :با سلام.
در مورد این که آیا کبد پیوندی شما توانائی تحمل تغییرات زمان بارداری دارد یا خیر باید با متخصصین گوارش و جراحی که این پیوند را برای شما انجام داده مشورت کنید و اگر هنوز در این زمینه دارو مصرف می کنید ممکن است داروها در طی بارداری منع مصرف داشته باشد.در غیر این صورت اگر طبق آزمایشات کبد شما در وضعیت مناسب و طبیعی باشد منعی برای بارداری وجود ندارد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه