تاریخ انتشار: جمعه 20 آبان 1390
آینده سلول درمانی بیماران مغز و اعصاب روشن است

  آینده سلول درمانی بیماران مغز و اعصاب روشن است

دانشیار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگرچه درحال حاضر برای هیچ یک از بیماری های مغز و اعصاب درمان با سلول های بنیادی قطعی نشده است اما امیدواریم طی 4 یا 5 سال آینده جواب قطعی برای درمان این بیماران داشته باشیم.
امتیاز: Article Rating

دکتر شهريار نفيسی متخصص بيماری‌های مغز و اعصاب و دانشيار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با بنیان اظهار داشت: در بیماری های مغز و اعصاب مانند سایر بیماری ها، تخریب سلولی وجود دارد که باعث عوارض و علائمی می شود.

وی درباره میزان اثر بخشی تزریق سلول های بنیادی به بیماران گفت: برای تمام بیماری هایی که درمانی نداشته ایم امیدمان به این است که از جایگزینی سلول ها با سلول بنیادی بتوانیم باعث بهبود عملکرد بیماران شویم.

دکتر نفیسی درخصوص پروژه هایی که هم اکنون با استفاده از Stem Cell  در دست مطالعه است بیان داشت: روی بیماری های شایع تر مانند سکته های مغزی، MS، پارکینسون و ALS چندین مطالعه انجام شده که سلول بنیادی به صورت وریدی، داخل نخاعی و داخل بافت نخاع تزریق شده اما این پژوهش ها بسیار اولیه است و آمارهایی که در مطالعات مختلف انجام شده پایلوت بوده و درحد 3 یا 4 یا حداکثر 10 نمونه بوده که ارزیابی آن با توجه به اینکه گروه کنترل هم نداشته اند، خیلی آسان نیست.

دانشیار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در همین مطالعات محدود  نیز مواردی گزارش شده که بیماری متوقف شده یا اینکه حتی برخی از بیماران بهبود نسبی پیدا کرده اند تصریح کرد: لذا این امید هست که بتوان با کارکردن روی این زمینه برای ALS درمانی پیدا کرد.

وی افزود: حتی در بیماری های اکتسابی مثل بیماری های عضلانی که تخریب عضله پیش آمده، بیماری زمینه ای اولیه را که درمان می کنیم، ممکن است آسیب آن بافت به قدری شدید باشد که نتواند خود را ترمیم کند، لذا به عنوان یک روش جایگزین در کنار درمان های دیگر، از تزریق سلول بنیادی استفاده می کنیم . به این صورت که مکانیزم اولیه ایجاد بیماری را متوقف می کنیم و بعد برای ترمیم بافت عضلانی یا ترمیم بافت عصبی، از تزریق سلول بنیادی استفاده کنیم که این اقدام برای کمک به بیماران بسیار امیدوار کننده است.

دکتر نفیسی درباره خطرات احتمالی استفاده از سلول های بنیادی در این بیماران نیز گفت:  مشکلاتی که درباره سلول بینادی همیشه مطرح بوده که ممکن است عوارض نسبی داشته باشد و آیا مناسب هست یا خیر در بیماری های مغز و اعصاب هم صدق می کند. اگر سلول تمایز نیافته را درحالی که قدرت تمایز بسیار بالایی دارد تزریق کنیم این نگرانی وجود دارد که سلول تبدیل به چیزهای دیگر شود مثلا وسط مغز، غضروف بسازد یا وسط عضله تبدیل به استخوان شود که به همین دلیل با احتیاط بیشتری با سلول های بنیادی برخورد می شود.

وی تاکید کرد: اعتقاد بر این است که مطالعات اولیه حیوانی در فاز 1 و2  تکمیل شود تا بعد وارد فاز 3 یعنی مرحله بالینی با  گروه کنترل مشخص شویم تا بتوانیم جواب بگیریم.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: در حال حاضر در چند بیماری مغز و اعصاب مثل ALS،  MS و CP  در مراحل اولیه پروژه درمانی هستیم. یعنی تحقیقات میدانی و مطالعات اولیه با تعداد کم نمونه شروع شده و اگر این مرحله نتیجه بخش باشد در مراحل بعدی وارد فازهای بزرگتری خواهیم شد که نتیجه را بتوان دقیق تر ارزیابی کرد.

دکتر نفیسی درباره زمان فراگیر شدن درمان این بیماری ها با سلول های بنیادی اضافه کرد: هیچ مدت زمانی را نمی توان مشخص کرد اما قطعا طی 4 یا 5 سال آینده این امید هست که جواب خوبی برای بیماران داشته باشیم .

وی درباره برخی تبلیغاتی که در خصوص درمان این بیماری ها در سایر کشورها می شود نیز بیان داشت: در زمینه مغز و اعصاب هنوز تاثیر سلول درمانی در هیچ کشوری به طور قطعی اثبات نشده و هر گزارشی که اکنون منتشر می شود مربوط به انجام کارهای تحقیقاتی است که  به صورت آزمایشی بر گروهی در حال انجام است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 15 مهر,1400

سیامک

سلام خسته نباشید،من‌ ۱۲سال پیش به،درطی چند ساعت فلج شدم،میلیت عرضی مهره چهارم گردنم هست،ایاراه درمانی یاداروی چه داخل کشور چه خارج برای درمان این مریضی وجوددارد،خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

ﺳﻪشنبه, 11 آبان,1400

پزشک مشاور

سیامک@
با سلام
در حال حاضر هنوز راه درمانی قطعی برای درمان فلج ناشی از عصب اسیب دیده انجام نمیشود.

پنجشنبه, 27 خرداد,1400

سیامک

سلام؛واقعاخسته نباشید.من میلیت عرضی رو مهره4گردنم،نخاع موباریدکرده،الان12میشه،اولش این اتفاق برام،افتاده بود.بهم کروتون زدن،دستام خیلی بهترشد.ولی12ساله،هیجانرفتم.میخواستم بپرسم داروی یاچیزی برای،کمک کردن نیست؟کروتون بزنم؟ خدابه خودتون خانواده سلامتی بده

جمعه, 22 اردیبهشت,1396

سوسن

سلام، پدر من به بیماری مخچه مغزی نخاغی دچاره که از مادرشون به ارث رسیده وضعیتش رو به نزوله راه رفتن واسش سخت شده خواستم بپرسم امکانش هست که از طریق درمان با سلولهای بنیادی به نتیجه ای رسید؟

چهارشنبه, 20 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

سیدسجادسازمند@:
باسلام
خیر، متاسفانه هنوز سلول درمانی به عنوان عامل درمان در این بیماری شناخته نشده است و فعلا جنبه تحقیقاتی دارد.بهتر است به تمرینات فیزیوتراپی ادامه دهید تا از تحلیل رفتن اعصاب حرکتی وهمینطور فلجی هرچه بیشتر عضلات جلوگیری شود.

یکشنبه, 10 اردیبهشت,1396

سیدسجادسازمند

با سلام خدمت آقای دکتر من 3سال پیش به علت تومورمغزی جراحی شدم دچار معلولیت در سمت راست بدن شدم 380جلسه فیزیوتراپی و کاردرمانی وطب سوزنی و زنبور درمانی رفتم بهتر شدم ولی کاملا خوب نشدم راه حلی پیش پایم بگذارید با تشکر فراوان

یکشنبه, 03 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

افسانه@:
باسلام
این بیماری پیش رونده چون به دلیل نقص ژن مربوط به ساخت عضلات است باید ژن درمانی شود ، ولی هنوز ژن درمانی این بیماری در سایر کشورهایی که درحال انجام است وارد فازکلینیکی نشده است.اگرعلایم شما برای این بیماری خفیف است بهتر است با شماره تلفن جهت ثبت نام 22339951 تا 53تماس بگیرید

دوشنبه, 28 فروردین,1396

افسانه

با سلام و وقت بخیر
من دختری 24 ساله هستم که مادری 43 دارم که هر دویمان بیماری ضعف عضلات رو داریم (تحلیل ماهیچه های دست و پا) به چندین دکتر مراجعه کردیم ولی نتیجه ای ندیدیم آیا با سلول های بنیادی میشه برای عضلات ضعیف ما کاری کرد. (بیماری ژنتیکی)

یکشنبه, 20 فروردین,1396

پزشک مشاور

مجتبی@:
باسلام
با حذف این ژن این بیماری هم درمان می شود منتها هنوز روش ژن درمانی کارایی استفاده درکلینیک راندارد.

پنجشنبه, 17 فروردین,1396

پزشک مشاور

حسین@:
با سلام
برای درمان بیماری مگس پران هنوز طرحی پژوهشی آغاز نشده است.

پنجشنبه, 17 فروردین,1396

پزشک مشاور

Alirezavafi@:
باسلام
برای بیماران دارای هیدروسفالی هنوز روش درمانی از طریق سلول درمانی شروع نشده است.

پنجشنبه, 17 فروردین,1396

پزشک مشاور

کمال@:
باسلام
این راه درمانی برای کنترل روند بیماری است،بنابراین به منزله درمان قطعی نیست به این دلیل که این بیماری ژنتیکی است وتنهاراه درمانی آن ژن درمانی است که هنوز درهیچ کجای جهان این شیوه درمانی استفاده نمی شودو

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه