تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1390
آسیب هستک می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد

  آسیب هستک می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد

دانشمندان دانشگاه لیورپول کشف کرده اند که هستک- یکی از اجزای سلولی موجود در داخل هسته - به طور مستقیم سطح پروتئین محافظ در برابرسرطان به نام P53 را تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بنا بر پژوهش ارائه شده در کنفرانس سرطان موسسه ملی تحقیقات سرطان(NCRI)  در لیورپول ، صدمه زدن به هستک سلول می تواند سلول های سرطانی را از طریق افزایش سطح مهم ترین پروتئین مهارکننده توموری ، P53 ، نابود کند.

دانشمندان دانشگاه لیورپول کشف کرده اند که هستک- یکی از اجزای سلولی موجود در داخل هسته - به طور مستقیم سطح پروتئین محافظ در برابرسرطان به نام P53 را تنظیم می کند. P53 که نگهبان ژنوم نامیده می شود، توسعه تومور را با تحریک سیگنال توقف که موجب مهارتقسیم خارج از کنترل سلول می شود متوقف می کند.

این تیم کشف کردند که پروتئین P53 وارد هستک شده تا برای تخریب برچسب دار شوند. سپس این پروتئین p53 برچسب دارشده در بخش های دیگر سلول شکسته می شوند.

اما تنش های سلولی ، مانند گرما ، کمبود مواد مغذی ، سطح بالا یا پایین نمک و آسیب DNA ، از کار هستک جلوگیری می کند. این به نوبه خود مانع از تخریب P53 شده،
بنابراین سطح  P53 به طور خودکار افزایش یافته و تقسیم سلول متوقف می شود ودر نهایت سلول می میرد.

این نشان می دهد که هستک می تواند هدف قدرتمندی برای توسعه داروهای جدید ضد سرطان باشد.
دکتر Carlos Rubbi از دانشگاه لیورپول وارائه دهنده این تحقیقات  گفت : این تحقیق نشان میدهد که دانشمندان می توانند سلول های سرطانی را با هدف قرار دادن هستک برای افزایش سطح P53 محافظ بکشند.

این مطالعه توضیح می دهد که چگونه سطح مهم ترین پروتئین محافظ سرطان ، P53 ، در پاسخ به این قبیل تنش های سلولی افزایش می یابد.

به طور بالقوه به این معنی است که طیف وسیعی از داروهای جدید در دسترس ماست و نشان می دهد که استفاده تنها ازتکنیک های آسیب DNA-مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی- به منظور بالا بردن سطح P53، ممکن است لازم نباشد.

تا به حال تصور می شد هستک فقط مکانی برای ساخت ریبوزوم -کارخانه پروتئين- است. این تحقیق نشان می دهد که هستک عملکردهای کنترل سلولی دیگری نیز داشته و ارتباطی بین تشخیص استرس سلولی و پاسخ های سلولی را ارائه می دهد.

استاد Sir David Lane ، کاشف p53  گفت : ما P53 - اولین پروتئین طبیعی سرکوبگر تومور که سرطانی شدن سلول ها را مهار می کند - را بیش از 30 سال پیش کشف کرده ایم. اما چند دهه بعد ، تیم ما و دانشمندان دیگر هنوز اکتشافات باور نکردنی را در مورد رفتار P53  و بسیاری از مسیرهایی که سلول را تنظیم می کند ارائه می کنند.

در حال حاضراین کشف درراس تکنیک های جدید در حال توسعه درمان سرطان قرار دارد  و این یافته اخیر، که بخش ساده ای از سلول می تواند برای افزایش سطح P53 مورد هدف قرارگیرد ، خبرهیجان انگیزی است و تا حد زیادی توسعه روش های آینده از بین بردن سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه