تاریخ انتشار: شنبه 02 خرداد 1394
دو هزار بیمار مبتلا به آرتروز در نوبت سلول درمانی

  دو هزار بیمار مبتلا به آرتروز در نوبت سلول درمانی

رییس پژوهشگاه رویان گفت: هم اکنون دو هزار بیمار در کشور برای دریافت خدمات غضروف استخوان با استفاده از سلول درمانی در نوبت انتظار هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر حمید گورابی در حاشیه کنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: بهبود ضایعات غضروفی در بیماران مبتلا به آرتروز یکی از کاربردهای سلولهای بنیادی است.

وی بدون اشاره به آماری در خصوص سایر بیمارانی که در نوبت انتظار سلول درمانی قرار دارند گفت: سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای مختلف مانند قلبی و عروقی، امراض پوستی، کلیوی و مغز و اعصاب کاربرد دارد.

رییس پژوهشگاه رویان افزود: هم اکنون بسیاری از خدمات در حال انجام این پژوهشگاه پیرامون سلولهای بنیادی، بخاطر نبود ظرفیت لازم خدمات دهی و رو به رو شدن با انبوه متقاضیان اعلام نمی شود.

وی لزوم سرمایه گذاری برای کاربرد بالینی سلولهای بنیادی در کشور را مورد تاکید قرار و ادامه داد: در سالیان گذشته با رهنمودها و حمایتهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دستاوردهای سلولهای بنیادی در ایران رشد خوبی داشته است.

دکتر گورابی گفت: اما برای سالهای آتی اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد فاصله و شکاف بزرگی با دنیای غرب در این زمینه خواهیم داشت.

وی افزود: دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات علوم پایه سلولهای بنیادی به دستاوردهای خوبی دست یافته اند اما کاربرد بالینی سلول درمانی در کشور نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به کم رغبتی سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه تحقیقات ادامه داد: دولت باید در زمینه کاربردی کردن سلولهای بنیادی هزینه کند تا مردم بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

وی پوشش بیمه ای در زمینه سلول درمانی را ضروری عنوان و بیان کرد: قیمت خدمات سلول درمانی باید مناسب باشد به نحوی که هم مردم بتوانند از آن بهره مند شوند و از سوی دیگر مراکز صاحب فناوری نیز بتوانند کار را ادامه دهند. 

او با اشاره به کارخانه در حال ساخت تولید سلولهای بنیادی با همکاری شرکت دارویی برکت گفت: تولید سلول یکی از مشکلات در بیمارستانهای عادی است و از این طریق می توان با روشهای استاندارد سلول بنیادی تولید و تحویل بیمارستانها داد.

گورابی همچنین از علمیات ساخت بیمارستان سلول درمانی در تهران با حمایت شهرداری پایتخت خبر داد. 

وی در ادامه گفت: هم اکنون 65 هزار نمونه در بانک بند ناف پژوهشگاه رویان از سراسر کشور موجود است.

پژوهشگاه رویان سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوجهای نابارور، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد. 

این پژوهشگاه سپس مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان دریافت کرد.

رویان هم اینک با فعالیت حدود 200 پژوهشگر متخصص در قالب سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی فعالیت دارد.

کنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگاه رویان با همکاری 30 نهاد دولتی و خصوصی طی روزهای 30 اردیبهشت تا یکم خرداد در مشهد ادامه دارد. 

به گزارش ایسنا، در این کنگره تازه ترین یافته های علم سلولهای بنیادی با حضور 800 متخصص داخلی و میهمانان خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، استرالیا و هلند بررسی می شود. 

سلولهای بنیادی یاخته هایی با توانایی تقسیم بسیار هستند که از آنها می توان در تولید یاخته ها و بافتهای مختلف استفاده کرد. یاخته های بنیادی در درمان بیماریها، ترمیم و نوسازی بافتها کاربرد دارند. 

منابع اصلی یاخته های بنیادی شامل مغز استخوان، بند ناف، پالپ دندان، بعضی بافتهای چربی و جفت است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 14 خرداد,1394

پزشک مشاور

باسلام <br />سلول درمانی بااستفاده ازسلول های بنیادی مزانشیمی خودفرد درکشورهای چین ،اروپا وامریکا،برای اسیب ضربه مغزی درفازکلینیکی تنها4.%ازمراجعین بهبودی کامل پیداکرده اند وسلول درمانی برای اسیب طناب نخاعی به صورت کلینیکی 8.2%قابلیت ذرمانی ذاشته است ،بنابراین با این شیوه درمان هنوزبه بهبودی کامل نرسیده اند.

دوشنبه, 11 خرداد,1394

پزشک مشاور

محمدامین@:باسلام <br />باتوجه به تخریب تعدادی ازسلول های عصبی و قدرت ترمیم بسیارکم دستگاه عصب مرکزی استفاده ازسلول درمانی برای جایگزین کردن این تعداد از سلول ها و بازگرداندن عملکرد انهاکاردشواری است ودرایران بررسی این مشکل درفازتحقیقاتی است وبه فازهای کلینیکی نرسیده،امیدواریم دراینده ای نزدیک بتوانیم با سلول درمانی به درمان بیماری های سیستم عصب مرکزی نیزکمک کنیم.

چهارشنبه, 06 خرداد,1394

محمدامین

با سلام،طبق اظهارات دکتر گورابی سلولهای بنیادی برای درمان بیماریهای مختلف از جمله مغز و اعصاب کاربرد دارد. <br />فرزند من در سن 6 سالگی (سال 88) بر اثر سانحه تصادف ضربه مغزی شد و از نظر بینایی و حرکتی دچار آسیب جدی گردید. آخرین سی تی و ام آر آی که در سال گذشته از سر او گرفته شد متخصصان اعلام کردند که بخشی از سلولهای عصبی مغز از بین رفته است.آیا سلولهای بنیادی مورد اشاره آقای دکتر در درمان فرزندم کاربرد دارد؟ با تشکر .

شنبه, 02 خرداد,1394

محمدامین

با سلام با توجه به اظهارات دکتر گورابی مبنی بر کاربردی بودن سلولهای بنیادی در بیماریهای مختلف از جمله مغز و اعصاب، فرزند من در سن 6 سالگی بر اثر حادثه تصادف ضربه مغزی شده و متاسفانه بخشی از سلولهای عصبی مغزش از بین رفت، آیا سلولهای بنیادی در درمان او کاربرد دارد؟الان سن او 13 سال است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه