تاریخ انتشار: دوشنبه 04 خرداد 1394
محققین قادرند ویژگی نامیرایی را از سلول های سرطانی سلب کنند

  محققین قادرند ویژگی نامیرایی را از سلول های سرطانی سلب کنند

محققین در مرکز تحقیقات سرطان ملی اسپانیا(CNIO) استراتژی جدیدی را برای مبارزه با سرطان کشف کرده اند که از روش های قبلی بسیار متفاوت است. محققین برای اولین بار نشان داده اند که تلومرها می توانند یک هدف ضد سرطانی موثر باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین با بلوک کردن ژن TRF1 که برای تلومرها ضروری است بهبود زیادی را در موش های مبتلا به سرطان ریه نشان داده اند. مطالعات نشان داده است که با هر تقسیم سلولی علیرغم همانندسازی مواد ژنتیکی، بخشی از کروموزوم به نام تلومر این فرایند را به خوبی انجام نمی دهد و در نتیجه با هر تقسیم از طول آن کاسته می شود. تلومرهای خیلی کوچک برای سلول سمی هستند و مانع از انجام همانندسازی می شوند و در نتیجه سلول در نهایت به وسیله آپوپتوز از بین می رود. دهه هاست که محققین می دانند این فرایند در مورد سلول های توموری اتفاق نمی افتد. این امر بدین دلیل است که آنزیم تلومراز در آن ها فعال باقی می ماند. در واقع ترمیم دائم تلومر به وسیله تلومراز، مکانیسمی است که به سلول های توموری اجازه می دهد که نامیرا باقی بمانند و تقسیم بی پایانی داشته باشند. بنابراین یک استراتژی خوب برای مبارزه با سرطان می تواند مهار آنزیم تلومراز در سلول های توموری باشد. تاکنون راه های گوناگونی تست شده است که جواب ثابت و قانع کننده ای نداشته اند. در این مطالعه محققین روش جدیدی را تست کرده اند:

تلومرهای DNA به شش ترکیب پروتئینی به نام شلترین(shelterin) باند می شوند که یک پوشش حفاظتی را برای آن ها شکل می دهد. استراتژی محققین در CNIO بلوک کردن یکی از شلترین ها است که TRF1 نام دارد. تاکنون از این ایده برای مبارزه با سرطان استفاده نشده بود. این مطالعه نشان داده است که بلوک کردن TRF1 تنها سمیت های کوچکی برای جانور ایجاد می کنند که قابل تحمل می باشد. نتایج نشان داده است که این روش رشد کارسینوماهای ریوی که قبلا در ریه ایجاد شده بود را متوقف می کند. برداشتن TRF1 موجب برداشتن شدیدی کلاهک تلومری می شود که این امر منجر به پیری و مرگ سلول می شود. محققین برای بلوک کردن TRF1 هم از روش ژنتیکی و هم از روش شیمیایی استفاده کردند . روش شیمیایی شامل استفاده از ترکیبی به نام ETP-470037 بود. محققین می گویند که ما نشان داده ایم که داروهای بالقوه ای که قادر باشند TRF1 را بلوک کنند می توانند در زمان تجویز برای جانور اثرات درمانی بالایی داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه