تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1390
توليد خون آزمايشگاهي با سلول هاي بنيادي!

  توليد خون آزمايشگاهي با سلول هاي بنيادي!

با نخستين انتقال موفق خون كشت‌ شده در آزمايشگاه به انسان، خون مصنوعي يك گام ديگر به واقعيت نزديك شد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازايسنا، محققان دانشگاه پي‌ير و ماري كوري در پاريس در اين پژوهش به استخراج سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز از مغز استخوان يك داوطلب پرداخته و آنها را در آزمايشگاه براي تبديل به سلول‌هاي خوني با تركيبي از عوامل رشد، پرورش دادند.

محققان براي رديابي اين سلول‌ها، آنها را نشانه دار كرده و 10 ميليارد از اين سلول‌ها را كه برابر با دو ميلي‌ليتر خون است به بدن فرد داوطلب تزريق كردند.

پس از پنج روز حدود 94 تا 100 درصد از سلول هاي خوني به گردش در بدن ادامه داده و پس از 26 روز، 41 تا 63 درصد از آنها باقي ماندند كه يك نرخ بقاي عادي براي سلول هاي خوني طبيعي محسوب مي‌شود.

اين سلول ها مانند سلول خوني عادي رفتار كرده و بطور موثري اكسيژن را در بدن منتقل مي‌كنند.

به گفته محققان، اين نتايج، خبر بزرگي براي مراقبت‌هاي بهداشتي بين‌المللي و نويددهنده يك منبع خون نامتناهي در دسترس است.

جهان با وجود افزايش اهداكنندگان خون به شدت به منابع خوني احتياج دارد كه اين نياز در بخش هايي از جهان با نرخ‌هاي بالاي عفونت اچ‌آي‌وي كه از اهداكنندگان سالم كمي برخوردارند، بسيار بيشتر است.

تلاش‌هاي ديگر براي ساخت خون مصنوعي به جاي پرورش خون طبيعي با ابزار مصنوعي، بر توليد يك جايگزين خون مصنوعي متمركز بوده كه از اين ميان مي‌توان به پژوهش «كريس كوپر» از دانشگاه «اسكس» انگليس براي توليد يك جايگزين خون مبتني بر هموگلوبين اشاره كرد.

جايگزين‌هاي خون مصنوعي مي‌توانند راه‌حل مناسبي براي انتقال خون پس از بلاياي طبيعي خصوصا در مناطق دورافتاده باشند. جايگزين‌هاي مصنوعي برخلاف خون تازه و سلول‌ساز طبيعي به سردسازي نياز ندارد.

در حالي كه نتايج اين پژوهش كه در مجله Blood منتشر شده، گام بزرگي رو به جلو محسوب مي‌شود، اما هنوز تا توليد انبوه خون مصنوعي راه زيادي باقي مانده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه