تاریخ انتشار: دوشنبه 11 خرداد 1394
ماتریکس ارگانوئید جدید کشت طولانی مدت هپاتوسیت های انسانی را مقدور می سازد

  ماتریکس ارگانوئید جدید کشت طولانی مدت هپاتوسیت های انسانی را مقدور می سازد

مطالعه ای جدید با استفاده از ماتریکس رشد ارگانوئید کشت طولانی مدت(بیش از یک سال) سلول های بنیادی بی پوتنت با ژنوم پایدار از کبد انسانی بالغ را مقدور می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازeurostemnews، این نتایج راه های آزمایشی جدیدی را به سمت استفاده از مواد کبدی انسانی افزایش یافته در in vitro به عنوان یک منبع سلولی جایگزین برای مدل سازی بیماری ها، مطالعات سمیت شناسی، تست داروها، طب ترمیمی و ژن درمانی باز می کند. بیماری های کبدی از اختلالات به ارث رسیده ژنتیکی تا هپاتیت های ویروسی، سرطان و ... دوازدهمین عامل مرگ در جامعه آمریکا هستند. شکست در مدیریت بیماری های کبدی می تواند به دلیل کمبود اهداکننده و هم چنین نقصان اطلاعات مربوط به مکانیسم های پشت پرده پاتولوژی کبد باشد. ارزش هر سلول کشت شده به عنوان مدل بیماری یا منبعی برای پیوندهای سلولی به تداوم و میزان پتانسیل تکثیری آن و هم چنین توانایی حفظ وضعیت ژنتیکی یا اپی ژنتیکی آن بستگی دارد.

این مطالعه نشان داد که سلول های مجرای صفراوی اولیه می توانند به عنوان سلول های بی پوتنت در ارگانوئیدهای کبدی سه بعدی و با استفاده از Culturex BME2 به عنوان ماتریکس خارج سلولی، به راحتی در in vitro تکثیر شوند. در این سیستم کشت جدید، سلول های بنیادی کبد بالغ توانایی خودنوزایی شان را حفظ می کنند و در in vitro به سلول های هپاتوسیتی دارای عملکرد تمایز می یابند و بعد از پیوند ویژگی ها و شرایط هپاتوسیت های طبیعی را نشان می دهند. آنالیزهای وسیع پایداری ژنتیکی ارگانوئیدهای کشت شده در in vitro نشان داد که سلول های کشت داده شده یکپارچگی ژنتیکی شان را طی ماه کشت حفظ می کنند. ارگانوئیدهای مشتق از بیماران با اختلالات ژنتیکی می توانند به عنوان مدل برای بیماری کبدی در in vitro استفاده شوند. دکتر Huch می گوید: ما شرایط کشتی را به دست آورده ایم که به ما اجازه می دهد که به صورت طولانی مدت سلول های کبدی اهداشده انسانی را بدون هر گونه تغییر ژنتیکی در کشت های ارگانوئید کشت دهیم. یکی از رازهای این موفقیت استفاده از ماتریکس خارج سلولی است که به سلول ها اجازه رشد سه بعدی را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه