تاریخ انتشار: یکشنبه 22 آبان 1390
افزایش ابتلا به ملانوم با جهش یک ژن تازه کشف شده

  افزایش ابتلا به ملانوم با جهش یک ژن تازه کشف شده

محققان طی پژوهش گسترده بین المللی، یک جهش ژنی جدید را که به نظر می رسد شانس ابتلا به ملانوم ارثی و پراکنده بدخیم که کشنده ترین شکل سرطان پوست است را افزایش می دهد شناسایی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress، طبق تحقیقات دانشمندان، این جهش شناسایی شده در ژن رمزگذاری شده  MITF که فاکتور رونویسی است اتفاق می افتد و موجب تولید پروتئین های مهمی در ملانوسیت ها، سلول هایی که ملانوم از آن سرچشمه می گیرد می شود .

این نتایج در حالی به دست آمد که تحقیقات قبلی نشان داده بود که MITF ممکن است به عنوان انکوژن ملانوم عمل کند. مطالعه حاضر مکانیسمی را شناسایی کرده که بوسیله آن جهش MITF می تواند خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد.

این گزارش که از سوی محققان آمریکایی، انگلیسی واسترالیایی انجام شده در نسخه آنلاین نشریه Nature منتشر شده است. انتظار می رود این تحقیق در شماره جدید این نشریه همراه با یک مطالعه از محققان فرانسوی که  جهش مشابه ای را عامل افزایش خطر ابتلا به شایع ترین شکل سرطان کلیه، برای ملانوم و یا برای هر دو تومور دانسته اند به چاپ رسد.

بنا به گفته David Fisher رئیس مرکز پوست ماساچوست ، آنها قبلا می دانستند که MITF یک تنظیم کننده جامع برای تولید رنگدانه ملانین است . همچنین آنها چند سال پیش یک اصلاح شیمیایی  به نام sumoylation که سرکوب کننده فعالیت MITF است شناسایی کرده بودند.

محققان معتقدند جهشی که به تازگی کشف شده به نظر می رسد برای جلوگیری از sumoylation از MITF و بیش فعالی ناشی از MITF به طور قابل توجهی خطر ملانوم را افزایش می دهد.
ملانوم جدیدترین فرم سرطان پوست است.
حال اگر سریع تشخیص داده شود و عمل شود میتواند ۱۰۰ درصد قابل درمان باشد.اما اگر تشخیص داده نشود ،سرطان میتواند به بخش های دیگر بدن پیشرفت کند و گسترش بیاید تا جائیکه در مان آن میتواند سخت و کشنده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه