تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 شهریور 1391
گیاه شقایق تاثیر مواد شیمی درمانی را  بر سلول های جنسی کاهش می دهد
عضو گروه جنین شناسی رویان:

  گیاه شقایق تاثیر مواد شیمی درمانی را بر سلول های جنسی کاهش می دهد

یک عضو گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: آنتی اکسیدان هایی مثل شقایق و یا زعفران را همراه با شیمی درمانی تجویز می کنیم تا تاثیرداروهای شیمی درمانی را برسلول های جنسی به واسطه استفاده از این مواد کم کنیم. گیاه شقایق را در پروژه اول مورد آزمایش قرار دادیم که نتایج عالی بود و در حیوانات دیده شد به مقدار زیادی تولید مثل در مقایسه با گروهی که شیمی درمانی صرف می شدند حفظ شد.
امتیاز: Article Rating

دکتر حسین ایمانی عضو گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: محققان این پژوهشگاه درصددند برای افراد تحت شیمی درمانی، از برخی مواد مثل مواد آنتی اکسیدان استفاده  کنند تا تاثیر مواد شیمی درمانی بر بافت های سالم بدن کمتر شود.

وی با بیان اینکه این مطالعه در فاز حیوانی است گفت: آنتی اکسیدان هایی مثل شقایق و یا زعفران را همراه با شیمی درمانی تجویز می کنیم تا تاثیرداروهای شیمی درمانی را برسلول های جنسی به واسطه استفاده از این مواد کم کنیم. گیاه شقایق را در پروژه اول مورد آزمایش قرار دادیم که نتایج عالی بود و در حیوانات دیده شد به مقدار زیادی تولید مثل در مقایسه با گروهی که شیمی درمانی صرف می شدند حفظ شد.

دکترایمانی اضافه کرد: هرچه در رشته جنین شناسی به عمق بیشتری برویم افق های بیشتری نصیبمان خواهد شد که در نهایت به درمان بهتر منجر می شود. درصددیم روش درمان کمک باروری ART )استفاده از دو گروه سلول های جنسی جنس مذکر و مونث) را به بهترین کیفیت برسانیم و کیفیت سلول ها را نزدیک به شرایط بدن کنیم تا جنین خوبی حاصل شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه اگر به کمک این تحقیقات بتوان جنین خوبی گرفت، طبیعتا ایمپلنت و کاشت حاملگی بیشتری خواهیم داشت که با تولد نوزادان بهتر مصادف می شود.

تولید جنین هایی با تغییرات ژنتیکی

این عضو گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان ادامه داد: درحال حاضر دو مقوله برای ما بسیار مطرح است. یکی بحث ترانس ژنیک است که با دستکاری ژنتیکی بتوان در درمان و یا تولید برخی محصولات استفاده کرد. این کار دو وجه دارد که  بخشی در جنین شناسی و بخشی در ژنتیک انجام می شود و کار نوینی است و برای تولید برخی محصولات در آینده، به این علم نگاه خوبی می شود و پایه آن از جنین شناسی، شبیه سازی و در نهایت تولید جنین هایی با تغییرات ژنتیکی که منجر به تولید یک محصول از آن شود است.

وی گفت: مثلا حیوانی را تولید کنیم که با تغییر ژن، یک ترکیب پروتئینی یا یک آنتی بادی از آن تولید شود که برای تشخیص یا درمان بیماری ها به کار رود.

ایمانی به باروری خانم های در معرض شیمی درمانی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: مقوله بعدی که در جنین شناسی مخصوصا درباره خانم ها انجام می شود این است که بتوان بافت تخمدان خانم هایی که دچار سرطان هستند و یا به دلایلی نیاز به شیمی درمانی دارند را نگه داشت تا در آینده از آن برای تولید بچه برای خود آن شخص استفاده کنند. انجماد بافت تخمدان توسط پژوهشگران در حال مطالعه است تابتوان تخمدان آنها را حفظ کنیم.

وی به گروهی که شیمی درمانی شده و تخمدان آنها برداشته نشده نیز مژده داد که با تجویزآنتی اکسیدان و برخی داروها بتوان عملکرد تخمدان را به حالت عادی برگرداند.

این عضو گروه جنین شناسی رویان درباره احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در جنین های حاصل از روش های کمک باروری گفت: معمولا در ایمپلنت جنین، اگر اختلال ژنتیک خیلی زیاد باشد ، سقط صورت می گیرد اما گاهی اختلال ژنتیکی در حدی نیست که به جنین صدمه وارد کند.لذا براش کاشت جنین همه موارد را لحاظ می کنیم تا جنینی با سلامت حداکثر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسیر طی حاملگی را در حیوانات  مورد آزمایش قرار می دهیم تصریح کرد: با اطمینان ازسلامت ژنتیکی و سلامت نوزادی که از حیوانی به دنیا می آید، از نتایج آن برای کاربرد در انسان استفاده می کنیم.

ایمانی عمق قضیه را که بنگریم، زوج نابارور پس از مدتی اگر برای درمان اقدام کنند یا خیر، اگر نتوانند مشکل را حل کنند لطمات روحی زیادی میخورند. با توجه به این لطمه ها و بهداشت جامعه به نظر می رسد حتما بحث ناباروری باید تحت پوشش کامل بیمه ای قرار گیرد.زوج نابارور اگر تحت بیمه نباشد، عوارض جانبی زیادی برای او به وجود می اید که نهایتا برای جامعه نیز مشکل ساز می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه