تاریخ انتشار: یکشنبه 22 آبان 1390
نقش سلول های بنیادی موجود درشیر مادر در سلول درمانی

  نقش سلول های بنیادی موجود درشیر مادر در سلول درمانی

گروه تحقیقاتی هارتمن UWA کشف کرد که سلول های شبه بنیادی شیر مادر دارای پتانسیل بالقوه به عنوان جایگزین اخلاقی وغیر تهاجمی برای استفاده در سلول درمانی است.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencewa، گروه هارتمن در سال 2007 مقاله ای را منتشر کرد که برای اولین بارنشان می داد که شیر مادر حاوی سلول هایی با خواص سلول های بنیادی است.

دکتر Foteini Hassiotou پژوهشگر عضو گروه هارتمن می گوید :او مقاله سال 2007 را مطالعه کرد وبه این سلول ها ، خواص آنها و تاثیراتی که ممکن است برنوزاد داشته باشند علاقمند شد.

وی افزود:من تصمیم گرفتم به این گروه ملحق شوم وبه مطالعه بیشتر این سلول ها، خواص آنها و دلیل حضورشان در شیر بپردازم. آنچه ما تا کنون نشان داده ایم این است: هنگامی که ما این سلول ها را در ظروف کشت رشد می دهیم آنها می توانند نه تنها به سلول های اختصاصی پستان، بلکه به بسیاری از انواع سلول های دیگر مانند استخوان، غضروف، چربی، کبد، پانکراس و سلول های عصبی تبدیل شوند.

ثابت شده است که سلول های بنیادی جنینی در درمان طیف وسیعی از بیماری های انسان موثر است، اما مسائل اخلاقی و روش های دسترسی به آن توانایی های بالقوه آنها را محدود کرده است.

دکتر Hassiotou می گوید: بهترین سلول ها برای درمان سلول های بنیادی جنینی است، زیرا آنها می توانند به تمام انواع سلول های مختلف تبدیل شده ودارای پتانسیل بالایی هستند. مشکل استفاده از سلول های بنیادی جنینی مسائل اخلاقی آن است ، شما باید برای بدست آوردن آن جنین انسان را از بین ببرید.

 با توجه به مسائل اخلاقی مرتبط با استفاده از سلول های بنیادی جنینی ، محققان درتلاش برای شناسایی و استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان و خون هستند .
او می افزاید: چیزی که ما واقعا نیازداریم یک سلول بنیادی است که از نظر اخلاقی وبا استفاده از روش های غیر تهاجمی قابل دسترس بوده و دارای پتانسیل بالایی مانند سلول های بنیادی جنینی برای تبدیل شدن به انواع سلول های مختلف باشد.

 به گفته دکتر Hassiotou : ویژگی اصلی شباهت این سلول های شیر پستان به سلول های بنیادی جنینی توانایی آنها درتبدیل شدن به انواع سلول های بدن انسان درمحیط کشت است. هیچ مسائل اخلاقی در ارتباط با به دست آوردن شیر مادر وجود ندارد ، به راحتی در دسترس و فراوان است . ما این تحقیق را برای پیدا کردن علت حضوراین سلول ها در شیر مادر آغاز کردیم  و انتظار نداشتیم که این سلول ها در درمان مورد استفاده قرار گیرد. ما فکر کردیم که آنها سلول های بنیادی اختصاصی پستان بوده و تنها می توانند به سلول های خاص پستان تبدیل شوند .

او می گوید: این سلول ها ممکن است در شیر مادربرای انتقال به گردش خون و کمک به پیشبرد رشد نوزاد در طول مراحل تغذیه با شیر مادر وجود داشته باشد اما تحقیقات بیشتردر این زمینه در حال انجام است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه