تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 شهریور 1391
ماده جدیدی که سلول های سرطانی را وادار به خودکشی می کند، شناسایی شد

  ماده جدیدی که سلول های سرطانی را وادار به خودکشی می کند، شناسایی شد

ژن P53 نقش کلیدی در پیشگیری از سرطان، از طریق مهار کردن رشد سلول ها و تحریک مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز دارد. با این حال اگر ژن p53 جهش یافته و دچارنقص شود، سلول های سرطانی توانایی فراراز آپوپتوز و مقاومت به درمان را به دست خواهند آورد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress،   محققان در موسسه کارولینسکا سوئد با استفاده از یک ماده جدید نتایجی را به دست آوردند که می تواند عملکرد معیوب  P53 را اصلاح کرده و آپوپتوز را درسلول های سرطانی فعال کند.
این ماده که به APR-246 مشهور است در حال حاضر در فاز I / II مطالعه انسانی بر روی 22 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته خون یا پروستات آزمایش شده است. برخی از بیماران از مرکز هماتولوژی بیمارستان کارولینسکا در استکهلم، جایی که محقق اصلی مطالعه دکتر Sören Lehmann مشاوره می دهد، بودند و بقیه بیماران از کلینیک های دیگر در گوتنبرگ، لوند، اوپسالا و اربرو بودند.
این بیماران تزریق روزانه APR-246 را به مدت چهار روز دریافت کردند. زمانی که محققان سلول های سرطانی گرفته شده از بیماران را قبل و بعد از درمان آنالیز کردند، مشاهده کردند که ژن P53 به درجات مختلف فعال شده و برنامه خودکشی را در سلول های سرطانی القا کرده بود.
با این حال، این مطالعه در واقع برای آزمایش اثرات بالینی دارو طراحی نشده بود بلکه برای سنجش مقدار ماده ای بود که بدن می تواند تحمل کند. نتایج این مطالعه نشان داد که عوارض جانبی اصلی محدود به خستگی، تهوع، سردرد و گیجی موقت بوده و این ماده به خوبی توسط بدن قابل تحمل بود.
دکتر Lehmann می گوید: "اثرات جانبی ناشی از شیمی درمانی مرسوم کاملا با نتایج حاصل متفاوت بود که نشانه خوبی برای طراحی درمان های ترکیبی است، و ما فکر می کنیم که این ماده دارای پتانسیل درمان بالایی است. در مطالعات آزمایشگاهی قبلی ما مشاهده کردیم زمانیکه APR-246 با شیمی درمانی استفاده شود دارای اثر مضاعفی است که این به علت  افزایش اثرات متقابل هر دو ماده است.
نقص درP53 یکی از شایع ترین عوامل مسبب توسعه سرطان است. در برخی از سرطان ها، مانند سرطان تخمدان، اکثریت قریب به اتفاق تومورها نقص در ژن P53 دارند. در مجموع، ژن سرکوبگر تومور P53 در حداقل نیمی از تمام تومورها جهش یافته است.
او می افزاید: "در تئوری، دارویی که عملکرد P53 را بازیابی کند در مهار انواع مختلفی از سرطان ها موثر است، به شرطی که تومور فرد دارای P53 معیوب باشد، اما باید به خاطر داشت که ماهیت سرطان ها بسیار پیچیده است.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه