تاریخ انتشار: دوشنبه 23 آبان 1390
درمان کین باخ به کمک سلول های بنیادی آغاز شد

  درمان کین باخ به کمک سلول های بنیادی آغاز شد

بيماري کين باخ، نکروز آوسکولار استخوان لونيت است که اگر درمان نشود اغلب پيشرونده است. در این بیماری ,استخوان لونیت منبع خونرسانش را از دست می دهد و در اثر آن می میرد. محققان کشورمان مراحل تحقیقاتی درمان این بیماری با سلول های بنیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته و به زودی آن را وارد فاز بالینی می کنند.
امتیاز: Article Rating

این تغبییرات سبب درد و سفتی در حرکت مچ می شود. در مراحل پیشرفته تر استخوان لونیت کاملا تحلیل می رود وباعث تغییر موضع استخوان های دیگر می شود.این تغییرات نهایتا باعث استئوارتریت می شود .

کین باخ بیماری معمولی نیست ، به علاوه بسیار آهسته رخ می دهد به طوری که بیمار ممکن است تا مراحل پیشرفته نیز متوجه بیماری خود نگردد. این دو ویژگی سبب آن شده که علت این بیماری تا کنون ناشناخته باقی بماند و اطلاعات کمی از آن در دست باشد.
این بیماری بیشتر در سنین 20 تا40 سال رخ می دهدودر مردان 2 برابر زنان است.به ندرت در هر دو مچ رخ می دهد.
کین باخ نخستین کسی بود که در 1910 از روی تصاویر اشعه ایکس این بیماری را مطرح کرد و علت آن را آسیب دیدگی منابع خونرسان لونیت دانست .
 

با توجه به تئوري هاي موجود براي بيماري کين باخ که براي جراحان وجود داشت روش هاي درماني و جراحي متعددي براي اين بيماري پايه گذاري شد که هيچ يک درمان قطعي نبوده است و در حال حاضر هيچ درمان جراحي که بتواند موجب درمان قطعي اين بيماري شود وجود ندارد.
عمل هاي جراحي پيشنهاد شده اکثرا با عوارض زيادي نيز همراه بوده اند.

 
علایم کلینیکی عبارتند از : محدودیت حرکت, درد در ناحیه مچ, ناتوانی درچنگ زدن و....
تشخیص این بیماری و مرحله آن  با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس و یا  IRM  امکان پذیراست. استخوان مرده در تصاویر رادیو گرافی به رنگ سفید در می آید.
 
درمان:
 روشهای مختلفی برای درمان این بیماری ابداع شده ولی از میزان تاثیر آنها اطلاعات زیادی دردست نیست. روش درمانی و تاثیر آن  بستگی به مرحله بیماری وشدت آن دارد.

"Immobilization"
درمراحل اولیه جهت کاهش تنش های وارده براستخوان استفاده از قالب جهت ثابت و ساکن نگهداشتن مچ حداکثر تا 3 ماه تجویز می شود. با این روش ممکن است منبع خونرسان استخوان هلالی بازگردد و بیماری ظرف این مدت از بین برود.
"Surgery"
درمراحل بعدی  بیماری نیاز به عمل جراحی است که بر حسب شدت  انواع مختلفی دارد.
"Revascularization"
به فرايندي اطلاق مي شود كه طي آن جراح قسمتي از رگ يا استخوان را از ناحيه ديگري برداشته و به لونيت پيوند مي زند تا جريان خون را به استخوان تحليل رفته بازگرداند. اين روش براي مراحل1 ،2 ، Α 3  كاربرد دارد ولي هميشه موفقيت آميز نيست.
"Equalization"
 ز انواع ديگر، برابر سازي سطوح مفصلي است كه باعث كاهش تنش هاي برشي وارد برلونیت مي شود. نتايج بسيار خوبي از هر دو روش كوتاه كردن راديال ودراز كردن اولنا به دست آمده است . به اين ترتيب از فشار وارد بر لونيت كاسته مي شود هر چند اين روش استخوان تحليل رفته را به حال اول باز نمي گرداند و بنابراين نبايد در مراحل ،4 ،Β3 استفاده شود.هر دو روش بر مبناي برداشتن استخوان وثابت كردن به وسيله يك صفحه فشاري قرار دارند.
" Carpectomy"
در مرحله IV بیماری جراحان روی درمان استئوآرتریت مچ متمرکز می شوند که در اثر تحلیل کامل لونیت اتفاق می افتد. یکی از گزينه های جراح  برداشتن ردیف پروگزیمال استخوان کارپال است.  این کار باعث می شود که ردیف دیستال کمی به سمت پایین جابجا شود .بعد از این فرایند مفصل مچ بهتر عمل می کند .
منفعت این روش درآن است که مچ هنوز حرکت و انعطاف پذیری خود را حفظ کرده است.ب نابراین این روش برای افرادی مناسب است که نیاز به یک مچ انعطاف پذیر دارند نه یک مچ قدرتی مانند یک نوازنده پیانو.

در طول عمل جراح ممکن است تکه ای از عصب مربوط به مفصل مچ را بردارد تا از درد مچ بکاهد بی آنکه به قدرت حس دردست آسیبی برسد.

  (Wrist Fusion "(arthrodesis of the wrist"
نوعی از جراحی است که طی ان تمام استخوان های مچ ثابت شده  تا به فرم یک استخوان واحد درآیند.این عمل باعث سفتی مچ می شود وبعد از آن بیمار قادر به تا کردن مچ نیست .این روش مناسب برای  کسانی است که نیاز به یک مچ قدرتمند به جا ی انعطاف پذیر دارند مثلا در شغل های کارگری.


سلول درمانی

محققان کشورمان در صددند تا با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیم به درمان این بیماری کمک کنند. مراحل تحقیقاتی برای درمان کین باخ با سلول های بنیادی به پایان رسیده و به زودی اولین بیمار  تحت تزریق سلول های بنیادی قرار خواهد گرفت. 
نتایج این کار درمانی از طریق همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد. 

پایان مطلب/



 

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 12 فروردین,1396

پزشک مشاور

صالح@:
با سلام
وضعیت شما باید مورد بررسی قرار گیرد .برای این منظور می توانید با متخصصین اورتوپدی پژوهشگاه رویان مشاوره داشته باشید.تلف مربوط به تعیین وقت:22339951 تا 53 تماس بگیرید.

جمعه, 11 فروردین,1396

صالح

سلام. من هم كين باخ دارم به نظرتون كدو عمل بهتره، مفصل كذارى يت تركيب كردن استخوان ها ؟

چهارشنبه, 19 فروردین,1394

سمانه

سلام من هم متاسفانه بعد از دوماه متوجه شدم این بیماری رو دارم. پزشکان تصمیم گرفتند ک مچ دستم رو عمل کنن. دعا کنید بعد از عمل دستم خوب بشه. چون واقعا از کار و زندگی افتادم با این بیماری.. تشکر

پنجشنبه, 29 خرداد,1393

آرزو

با عرض سلام <br />خواهر من 16 سال دارد ولی به تشخیص دکتر به این بیماری دچار شده است. آیا میتوان به درمان کامل او امیدوار بود و کدام روش بهتر جواب میدهد؟؟ با تشکر

دوشنبه, 12 خرداد,1393

لیلا عرب

علی عزیز <br />با سلام <br />برای آگاهی از امکان انجام سلول درمانی بهتر است به کلینیک اورتوپدی پژوهشگاه رویان مراجعه کنید.تلفن تماس:22339951 تا 53

یکشنبه, 11 خرداد,1393

علی حسامی

سلام من از شنیدن این خبر(سلول درمانی) بسیار مسرور شدم. فردی هستم که بیش از33سال کوله بارپررنج ومرارت کین باخ رابردوش می کشم دراین یکی دوسال آخرمچ دستم همچون چوب خشک،بسیاردردناک و غیرقابل حرکت دادن <br />شده به طوریکه در طی این مدت آنقدر به متخصصین گوناگون مراجعه کرده ام و با نظرات مختلف و گاه ضد ونقیض آنان مواجه شده ام که خود صاحب اندک تجربه ای شده ام و نا امید از درمان. لذا از دست اندرکاران وپزشکان متخصص و محترمی که بذل عنایت و چاره ای برای بنده حقیر دارند،بامساعدت وراهنمایی های انساندوستانه ی خودازآلام ودردهای جانگزای و روزافزون من بکاهند . ممنونم. تلفن09153522165

پنجشنبه, 26 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />لازم است وضعیت شما مورد بررسی قرار گیرد .برای این منظور می توانید با متخصصین اورتوپدی پژوهشگاه رویان مشاوره داشته باشید.تلف مربوط به تعیین وقت:22339951 تا 53 تماس بگیرید.

ﺳﻪشنبه, 24 دی,1392

ساره

سلام...من با این بیماری در مرحله پیشرفته اش به دکتر مراجعه کردم و جراحی که انجام دادند ایجاد چند تخلخل روی لونیت بود ولی هنوز بهبودب حاصل نشده و ایشان اعتقاد دارند که باید کلا 6 ما صبر کرد تا نتیجه حاصل شود(احتمالا حاصل شود) <br />حالا چه بایدکرد؟

ﺳﻪشنبه, 12 آذر,1392

مصطفی جلالی مهر

با سلام حدود شش ماه است که از عارضه کین باخ رنج می برم آیا تاکنون کسی از طریق سلول بنیادی درمان شده است لطفا اطلاع رسانی کنید اگر کسی این روش درمان را امتحان کرده به من هم خبر بدهد ممنون می شوم شماره تماس 09151505234

ﺳﻪشنبه, 12 آذر,1392

مصطفی جلالی مهر

با سلام حدود شش ماه است که از عارضه کین باخ رنج می برم آیا تاکنون کسی از طریق سلول بنیادی درمان شده است لطفا اطلاع رسانی کنید اگر کسی این روش درمان را امتحان کرده به من هم خبر بدهد ممنون می شوم شماره تماس 09151505234

ﺳﻪشنبه, 12 آذر,1392

مصطفی جلالی مهر

با سلام حدود شش ماه است که از عارضه کین باخ رنج می برم آیا تاکنون کسی از طریق سلول بنیادی درمان شده است لطفا اطلاع رسانی کنید اگر کسی این روش درمان را امتحان کرده به من هم خبر بدهد ممنون می شوم شماره تماس 09151505234

چهارشنبه, 09 مرداد,1392

لیلا عرب

سئوال:درمان توسط سلولبنیادی ،شروع شده؟من محصل ام و تا دوماه دیگه باید خوب شده باشم.تو رو خدا کمکم کنید تا سرع تر این بیماری خوی شه.1سال و 7 ماهه که اینجوری شدم.
پاسخ:در پژوهشگاه رویان طرح تحقیقاتی برای کین باخ انجام شده است.جهت ویزیت و بررسی وضعیت خود و امکان انجام سلول درمانی با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه