تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مهر 1391
بررسی علل ژنتیکی بیماری آلزایمر

  بررسی علل ژنتیکی بیماری آلزایمر

اگر 10 نفر که مبتلا به آلزایمر شده اند را در نظر بگیریم در هر 10 نفر، آلزایمر به صورت تک گیر است. بدین معنی که محققان و پزشکان علت ایجاد آن را نمی دانند.
امتیاز: Article Rating

اگر 10 نفر که مبتلا به آلزایمر شده اند را در نظر بگیریم در هر 10 نفر،  آلزایمر به صورت تک گیر است. بدین معنی که محققان و پزشکان علت ایجاد آن را نمی دانند. ولی اگر 100 مورد را در نظر بگیریم، در یک مورد آلزایمر مشخصا منشا ژنتیکی دارد. محققان سه جهش را در سه ژن شناسایی کرده اند که می توانند اختصاصا شکل بسیار مهلک بیماری آلزایمر یعنی، آلزایمر زودرس را ایجاد کنند و در افراد رده های سنی 30، 40 و 50 سال مشاهده می شود.

با وجود آنکه جهش های ژنتیکی یاد شده نادراند محققان می توانند از آنها برای شناسایی مسیرهای ژنتیکی و عملکردی در سلول های طبیعی استفاده  کنند که افراد را از ابتلا به اشکال وراثتی بیماری و یا اشکالی که محققان نمی توانند چنین مطالعاتی را در افراد زنده انجام دهند.به همین دلیل برای انجام مطالعات خود، موشی تولید کرده اند که از لحاظ ژنتیکی دست کاری شده است.
اگرچه مدل موشی که مبتلا به برخی یا تمام نشانه های بیماری انسانی باشد می تواند در درک علل ایجاد و چگونگی پیشرفت بیماری بسیار مفید باشد ولی در آلزایمر این مورد صدق نمی کند. به دلایلی که برای دانشمندان مشخص نیست موش به شکل واقعی مبتلا به آلزایمر نمی شود. نورون های این حیوان به شیوه ای که نورون های انسان می میرند، نمی میرند و بیماری، تغییرات رفتاری قابل توجهی را که در انسان ها ایجاد می کند، در موش ایجاد نمی کند.بنابراین با این که مدل های موشی الزایمر تا حدودی در درک چگونگی عملکرد بیماری در مراحل اولیه خود مفیداند، ولی باعث کشف مهمی در زمینه درمان ها حداقل تا به امروز نشده اند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه