تاریخ انتشار: دوشنبه 01 تیر 1394
فلز کروم، تهدیدی مرگ‌آور برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان
نتایج پژوهش محققان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نشان داد

  فلز کروم، تهدیدی مرگ‌آور برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان

نتایج یک تحقیق در گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نشان داد که مواجه شدن سلول‌های بنیادی خونی با فلز کروم منجر به مرگ و میر سلول‌ها، قطعه قطعه شدن DNA سلول و کاهش سطح پروتئین‌های هسته می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر خاطره خرسندی، متخصص بیوشیمی و عضو گروه پژوهشی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب گفت: کروم یکی از عناصر کمیاب در زمین است که در حالت‌های مختلف اکسیداسیون وجود دارد. با توسعه استفاده از ترکیبات کروم در صنایع مختلف مثل چرم سازی، رنگ‌سازی، روکش دهی فلزات و صنایع فولاد و همچنین ورود آن به محیط زیست از طریق پسماند کارخانجات، اثرات سمی آن بر سلامت انسان مشاهده شده است.

وی افزود: مغز استخوان مهم‌ترین بافت در نمو سلول‌های خونی است و هر عامل سمی که بر روی این سلول‌ها اثر بگذارد، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود.

خرسندی با اشاره به نتیجه تحقیقاتی که در خصوص اثرات کرومیوم اکسید بر ترکیبات کروماتین سلول‌های بنیادی مغز استخوان موش در حضور غلظت‌های مختلفی از این فلز انجام شده، تصریح کرد: نتایج این بررسی نشان داد که مواجه شدن سلول‌های بنیادی خونی با فلز کروم منجر به مرگ و میر سلول‌ها، قطعه قطعه شدن DNA سلول و کاهش سطح پروتئین‌های هسته می‌شود و نتایج حاصله اثرات سمی کرومیوم اکسید بر سلول‌های بنیادی خونی مغز استخوان را تائید می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه این تحقیق در مجلات معتبر خارجی به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه