تاریخ انتشار: شنبه 06 تیر 1394
تزریق سلول های بنیادی نوروپاتی دیابتی را در مدل های جانوری بهبود می بخشد

  تزریق سلول های بنیادی نوروپاتی دیابتی را در مدل های جانوری بهبود می بخشد

نوروپاتی دیابتی بیماری است که طی آن قند خون بالا موجب آسیب عصبی می شود که در نهایت علایمی مانند بی حسی، کاهش توانایی درک محرک دردناک، ضعف عضلانی، درد و اسپاسم عضلانی را در پی دارد. نوروپاتی دیابتی در 60 درصد بیماران دیابتی مشاهده می شود و منجر به زخم هایی در پا می شود و در نهایت منجر به قطع عضو می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما مطالعه اخیر به وسیله محققین کره ای و آمریکایی نشان داده است که حیوانات آزمایشگاهی مدل شده برای نوروپاتی دیابتی می توانند بعد از تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان متحمل آنژیوژنز و میلین زایی مجدد عصبی شوند.

سلول های بنیادی مزانشیمی از منابع مختلفی جداسازی می شوند که دراین بین آن هایی که از مغز استخوان مشتق می شوند، پتانسیل بالایی را در پیوندها و سلول درمانی برای بیماری ها مختلف نشان داده اند. در این مطالعه اخیر، رت های مدل شده برای دیابت، 12 هفته بعد از القای دیابت مورد تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان یا سالین(کنترل) قرار گرفتند. هر دو گروه از نظر سن و جنس مشابه بودند. محققین در دانشگاه Emory می گویند که در این مطالعه ما برای اولین بار شواهدی را ارائه داده ایم که تزریق درون عضلانی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موجب مهاجرت آن ها به اعصاب می شود و می تواند نقش مهمی درمانی را بازی کند. یافته ها نشان می دهد که تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی منجر به افزایش چندین فاکتور آنژیوژنزی و نوروتروفیک مرتبط با رشد عروق خونی می شود و با کمک به بقای اعصاب دیابتی، پیشنهاد می کند که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موجب احیای پوشش میلینی و سلول های عصبی در عصب سیاتیک دیابتی می شود. نتایج نشان می دهد که مکانیسم های جدید در بهبود نوروپاتی دیابتی دخیل هستند: اول این که سلول های بی شماری به اعصاب دیابتی مهاجرت می کنند و در آن جا زنده می مانند. دوم این که این سلول ها موجب افزایش شدید رگزایی می شوند و سوم این که این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند به طور مستقیم میلین زایی مجدد و ترمیم آکسونی را تعدیل کنند. این مطالعه نشان می دهد که نوروپاتی دیابتی که در حال حاضر گزینه درمانی مناسبی برای آن وجود ندارد می تواند هدف درمانی مناسبی برای سلول درمانی و پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه