تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 تیر 1394
نقش غیرقابل انتظار یک پروتئین در سلول های بنیادی جنینی

  نقش غیرقابل انتظار یک پروتئین در سلول های بنیادی جنینی

پروتئینی که تا پیش از این تصور می شد که تنها از هسته محافظت می کند الان مشخص شده است که بیان ژنی و تکوین سلول های بنیادی را نیز تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، محققین در انستیتو سالک دریافته اند که پروتئین های نوکلئوپورین که به عنوان یک درگاه سلولی برای ورود و خروج مواد عمل می کند، نقشی بیش از آن چه پیش از این فکر می شد در بیان ژن ها دارد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که نوکلئوپورین ها نقش مهمی را در حفظ سلول های بنیادی جنینی پیش از این که شروع به تکوین به بافت های خاص بکنند دارند.این یافته ها درک جدیدی را در مورد بیماری هایی که به دلیل جهش در این پروتئین ها اتفاق می افتند ارائه می دهد. یک نوکلئوپورین نقش دراماتیک و غیر قابل انتظاری در تشکیل سلول های بنیادی عصبی دارد. محققین در سال 2010 برای اولین بار نشان دادند که نوکلئوپورین ها ممکن است نقش مهمی در تنظیم زمان بندی بیان ژن ها و ترجمه به پروتئین ها ایفا کنند. در این مطالعه محققین روی پروتئین نوکلئوپورین ویژه ای به نام Nup 153 فوکوس کردند که به خاطر سرعت زیادش در ساختن و از بین بردن کمپلکس های سوراخ هسته ای مشهور است. به نظر می رسد این پروتئین چیزی بیش از یک حمایت ساختاری برای سوراخ هسته ای باشد. محققین از سلول های بنیادی جنینی استفاده کردند و Nup 153 را در آن ها حذف کردند. آن ها انتظار داشتند که این پروتئین نقش مهمی در تمایز سلولی ایفا کند و برداشتن آن موجب شود که سلول های بنیادی فرایند تمایز را متوقف کنند اما آن چه اتفاق افتاد برعکس بود. سورپرایز جالب این بود که زمانی که آن ها این ژن را برداشتند، سلول های بنیادی شروع به تمایز کردند و نه تنها شروع به تمایز کردند بلکه به نورون ها متمایز شدند. پروتئین Nup 153 که محققین کشف کردند، ترمزی را روی برخی ژن های خاص قرار می دهد که برای تمایز سلول های بنیادی به سلول های مغزی نیاز هستند و زمانی که این ترمز برداشته می شود، سلول ها شروع به تمایز می کنند. این مطالعه نه تنها عملکرد حیاتی نوکلئوپورین ها در میانجی گری مرحله تمایزنیافتگی سلول های بنیادی جنینی(با خاموش کردن ژن های عصبی) را نشان می دهد، بلکه دستورالعمل های مکانیکی جدیدی از نقش این پروتئین ها در تکوین پستانداران را نشان می دهد.

جهش ها در بسیاری از ژن های نوکلئوپورین ها با بسیاری از بیماری های انسانی و اختلالات تکوینی در ارتباط است که از جمله آن ها می توان به لوکمیا و برخی مشکلات قلبی وراثتی اشاره کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه