تاریخ انتشار: یکشنبه 14 تیر 1394
فاکتورهای آزاد شده به دنبال پیوند سلول های بنیادی روی سوختگی های شدید اثر درمانی دارند

  فاکتورهای آزاد شده به دنبال پیوند سلول های بنیادی روی سوختگی های شدید اثر درمانی دارند

محققین در زمینه سلول درمانی توانسته اند با موفقیت از سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان برای درمان انواع بیماری ها و اختلالات استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress ، اینک تیمی از محققین برزیلی، توانسته اند با تزریقات سلول های بنیادی مزانشیمی، با موفقیت رت های مدل شده برای سوختگی های شدید را درمان کنند. آن ها دریافته اند که این سلول های بنیادی مزانشیمی فرایند بهبود را تسریع می کنند، خونرسانی به آن ناحیه را تقویت می کنند، اثرات مثبتی روی سیستمی ایمنی دارند، فاکتورهای رشد سودمندی با ویژگی های ضد التهابی ترشح می کنند و در نهایت موجب افزایش نرخ زیستایی یا بقا در مقایسه با گروه کنترل می شوند.

سوختگی های پوستی بزرگ ترمیم مشکلی دارند  و افرادی که دچار این گونه سوختگی ها می شوند علاوه بر مشکلات مربوط به زخم دچار عفونت و اختلالات سیستم ایمنی می شوند. مطالعات نشان داده اند که سلول های بنیادی مزانشیمی توانایی تعدیل پاسخ ایمنی و کاهش التهاب موضعی را دارند. این سلول های توان خود نوزایی و تمایزی بالایی دارند و آن ها را می توان از منابع مختلفی مانند خون بند ناف، مغز استخوان، بافت چربی و ... بدست آورد. در این مطالعه محققین از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان یک منبع زنوژن(موش برای رت) استفاده کردند. محققین مشاهده کردند که 30 روز بعد از تیمار جانوران با سلول های بنیادی مزانشیمی، بافت گرانوله بیشتری تولید شد که نشان می دهد که فرایند ترمیم در حال انجام است. در روز 45 مشاهده شد که فرایند ترمیم در گروه تیمار سریع تر است و در روز 60، گروه تیمار شده با این سلول های بنیادی مزانشیمی، نواحی بهبود یافته بیشتری را در زخم های ناشی از سوختگی شان نشان دادند(91 درصد در گروه تیمار و 76 درصد گروه کنترل). محققین تصور می کنند که این در نتیجه پتانسیل رگزایی سلول های بنیادی مزانشیمی است که تامین خون را برای این منطقه تقویت می کند و موجب ترمیم بافت می شود. هم چنین محققین متوجه شدند که سلول های بنیادی مزانشیمی اندکی قابل تشخیص هستند و تصور می کنند که ان ها به وسیله سد زنوژنیک رد شده اند. رد سلول های بنیادی مزانشیمی نشان دهنده این است که سیستم ایمنی قادر به کنترل حضور سلول های آلوژن یا زنوژن است. از آن جایی که این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی زنوژن قادر هستند که مرگ و میر را کاهش دهند، پاسخ ایمنی را تعدیل کنند و بهبود زخم را تقویت کنند، محققین می گویند که این مطالعه می تواند گام مهمی در کاربردهای آینده این سلول ها برای طب ترمیمی و بیمارانی با سوختگی های عمیق باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه