تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 تیر 1394
لزوم ذخیره سلول های بنیادی خون بندناف با توجه به کاهش زاد و ولد

  لزوم ذخیره سلول های بنیادی خون بندناف با توجه به کاهش زاد و ولد

یک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: کاهش زادو ولد، لزوم نگهداری خون بند ناف را بالا برده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر مرجان پور حیدری متخصص زنان زایمان و نازایی در استان گیلان با بیان اینکه سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی با قابلیت بالا هستند اظهار کرد در حین تقسیم این سلول‌ها می توانند به انواع یاخته های دیگر تمایز یابند. بنابراین از این سلول‌ها میتوان در تولید یاخته های دیگر استفاده کرد.
وی تصریح کرد سلول‌های بنیادی در ترمیم و نوسازی بافت‌های آسیب دیده و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود .

دکتر پورحیدری منابع اصلی سلول‌های بنیادی را مغز استخوان، بندناف، پالپ دندان و بافت جفت و برخی از بافت‌های چربی عنوان کرد و افزود: با وجود سلول‌های بنیادی بندناف که از خون باقی مانده در بندناف انسان تهیه می‌شود و ویژگی شان این است که از لنفوسیت‌های نابالغ تشکیل شده اند از این رو می‌توان با پیوند زدن آنها به تامین سلول‌های خونی جدید دست یافت.

به گفته وی، از ویژگی‌های این سلول‌های بنیادی در دسترس بودن سلول‌ها ،کاهش ریسک انتقال بیماری های ویروسی، تهیه آسان و بدون ریسک آنها در هنگام زایمان ، کاهش میزان بروز بیماری پیوند علیه میزبان و امکان انجام پیوند با تشابه کمتر HLA است.

دکتر پورحیدری تاکید کرد: کاهش زادو ولد، لزوم نگهداری خون بند ناف را بالا برده است. امروزه به نظر می‌رسد با وجود خانواده های تک فرزندی، پیدا کردن دهنده مناسب جهت پیوند بین خواهر وبرادر هایی که قصد پیوند مغز استخوان دارند محدود شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه