تاریخ انتشار: شنبه 03 مرداد 1394
ساخت مغزهای مینیاتوری از سلول های پوستی برای درک بهتر اوتیسم

  ساخت مغزهای مینیاتوری از سلول های پوستی برای درک بهتر اوتیسم

اندازه سر بزرگ یا ماکروسفالی در بسیاری از کودکان با اختلالات اوتیسم شدید(ASD ) مشاهده می شود. یک مطالعه سلول های بنیادی جدید روی این کودکان در مدرسه پزشکی Yale می تواند این بیماری را پیش بینی کند و ممکن است منجر به ایجاد اهداف دارویی جدیدی برای درمان اوتیسم شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، به نظر می رسد اوتیسم طی فرایند تکوین مغز ایجاد می شود اما در اغلب موارد منشا یا پایه ژنتیکی این بیمار مشخص نیست. مطالعات اخیر نشان داده است که موتاسیون های ژنتیکی در موارد نادر ASD به این مطلب اشاره دارد که تکوین قشر مغزی در زمان جنینی در افراد اوتیسمی غیر طبیعی است. اما چه عاملی باعث این فرایند می شود؟

محققین تکوین اولیه قشر مغزی را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از پوست افراد مبتلا به اوتیسم شبیه سازی کردند. آن ها این سلول های بنیادی را به مغزهای انسانی مینیاتوری سه بعدی رشد دادند. سپس آن ها بیان ژن ها و تکوین انواع سلول ها را بین بیماران و افراد سالم خانواده شان بررسی کردند. بیماران در این مطالعه سری بسیار بزرگ داشتند که نشان از عواقب شدید اوتیسم داشت. رشد مغزی دارای ناهنجاری هایی مانند چرخه های سلولی تسریع شده، تولید بیش از حد نورون های مهاری و فرارشد سیناپسی بود که همگی این ها می توانند زمینه ای برای ایجاد اوتیسم  شدید در کودکان باشند. محققین دریافتند که میزان بیان ژن FOXG1 به میزان ده برابر افزایش یافت. این ژن نقش مهمی در رشد اولیه و تکوین نورون ها در مغز جنینی دارد. با تنظیم سطح بیان FOXG1 در سلول های عصبی بیماران محققین توانستند برخی تغییرات نوروبیولوژیک را تغییر دهند. در واقع تصحیح بیش بیانی FOXG1 می تواند افزایش تولید نورون های مهاری را در سلول های بیماران بلوک کند. به طور قابل ملاحظه ای، محققین توانستند بین میزان تغییرات در بیان این ژن و درجه ماکروسفالی و اوتیسم شدید بیماران ارتباط برقرار کنند. پروتئین FOXG1 می تواند بیومارکر بالقوه ای برای اوتیسم شدید باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه