تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 مرداد 1394
امیدوارکننده بودن سلول درمانی در مطالعات بالینی بیماری های ریوی نادر

  امیدوارکننده بودن سلول درمانی در مطالعات بالینی بیماری های ریوی نادر

محققین کانادایی برای اولین بار نتایج امیدوار کننده ای از سلول درمانی تقویت شده ژنتیکی برای فشار خون شریانی ریوی(PAH) منتشر کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ا زmedicalxpress، این بیماری نادر و کشنده عمدتا روی خانم های جوان اثر می گذارد و با فشار خون بالا در سرخرگ هایی که خون ریه ها را تامین می کنند مشخص می شود. در برخی موارد این بیماری به دلیل یک نقص ژنی اتفاق می افتد اما در بسیاری از موارد دلیل آن ناشناخته است. در حال حاضر داروهای موجود تا حدی علایم این بیماری را کاهش می دهند اما قادر به ترمیم آسیب عروق خونی و معالجه بیماری نیستند.

محققین در دانشگاه اوتاوا مطالعه ای را طراحی کرده اند تا امکان پذیر بودن و عوارض جانبی استفاده از سلول درمانی تقویت شده به صورت ژنتیکی را برای ترمیم و بازسازی عروق خونی در PAH مورد ارزیابی قرار دهند. هفت بیمار تحت فرایند انتخاب سلول خونی(apperesis) قرار گرفتند تا جمعیت خاصی از سلول های سفید خونی را از آن ها بدست آورند. این سلول ها تحت شرایط خاصی در آزمایشگاه کشت داده شدند تا سلول های شبه بنیادی به نام سلول های پیش ساز اندوتلیالی را از آن ها جداسازی کنند. این سلول ها به صورت ژنتیکی مهندسی شدند تا مقادیر بالاتری نیتریک اکسید تولید کنند. این ماده طبیعی موجب گشاد کردن عروق می شود و برای ترمیم و بازسازی عروقی مهم است. این سلول های تقویت شده ژنتیکی به طور مستقین به جریان خون ریوی بیماران تزریق شدند. نتایج نشان داد که جریان خون ریوی در بیماران ظرف چند روز بعد از تزریق بهبود یافت. این بیماران قادر بودند ورزش کنند و کیفیت زندگی آن ها ظرف مدت شش ماه به میزان زیادی بهبود یافت. با این حال این مطالعه از هیچ گروه placebo(کنترل) استفاده نکرده است و نمی توان مطمئن بود که اثرات مشاهده شده به دلیل سلول ها است یا اثرات فیزیولوژیک. با این حال این مطالعه نشان می دهد که سلول درمانی تقویت شده ژنتیکی درمانی امیدوارکننده برای فشارخون شریانی ریوی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه