گروه خونی در ریسک ابتلا به سکته مغزی نقش دارد
تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 آبان 1390
نقش گروه خونی در ریسک ابتلا به سکته مغزی

  نقش گروه خونی در ریسک ابتلا به سکته مغزی

محققان دریافتند که نوع گروه خونی افراد ریسک ابتلا به سکته مغزی را در آنها افزایش می دهد. افراد با گروه خونی AB و زنان با گروه خونی B بیشتر از کسانی که دارای گروه خونی O هستند در معرض خطر قرار دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، اگرچه این فاکتور  ثابت نیست اما باید توجه داشت که افراد با گروه خونی A، B، AB احتمال لختگی خون در پاها را بیشتر دارند و متعاقبا احتمال سکته قلبی نیز  در آنها افزایش می یابد. در گروه خونی O نیز افزایش خطر خونریزی وجود دارد که به معنی شانس کمتر لختگی خون می باشد که علت بسیاری از سکته های مغزی است .

به گفته دکتر JoAnn Manson پژوهشگر و رئیس طب پیشگیرانه هاروارد بریگهام و بیمارستان زنان، شواهد زیادی نشان می دهد که نوع گروه خونی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر در سطحی نیستیم که زنگ خطری برای مردم به صدا در آوریم و هنوز در حال مطالعه هستیم اما باید گفت گروه خونی هم یکی از عناصری است که خطر سکته را در افراد مشخص می کند و لازم است افراد فشار خون و کلسترول شان را تحت کنترل داشته باشند.

این پژوهش که روز چهارشنبه در کنفرانس انجمن قلب آمریکا ارائه شد 90000 مرد و زن را در دو گروه مطالعاتی به مدت بیش از 20 سال تحت بررسی قرار داده است.

با توجه به 2هزار و 901  سکته مغزی که اتفاق افتاده و با توجه به عوامل دیگری که می تواند آنها را ایجاد کند مانند فشار خون بالا محققان دریافتند مردان و زنان با گروه خونی AB  ، 26%  افزایش خطر سکته مغزی در مقایسه با کسانی که از گروه خونی O بودند را تجربه کردند.

همچنین زنان(نه مردان) با گروه خونی B ، 15% ریسک ابتلا به سکته مغزی را در مقایسه با گروه خونی O داشته اند.

نتایج:

نوع گروه خون بستگی به پروتئین های موجود در سطح سلول های قرمز خون دارد که  الگویی از پاسخ های سیستم ایمنی بدن در اوایل زندگی برهمین اساس شکل می گیرد.

 محققان معتقدند در برخی از گروه های خونی ممکن است سلول های قرمز بیشتر در کنار یکدیگر جمع شوند و به دیواره رگ های خونی بچسبند و موقعیت را برای یک لخته خون مناسب کنند.

دکتر  Larry Goldstein مدیر مرکز سکته مغزی دانشگاه دوک در این باره گفت: شما نمی توانید آن را تغییر دهید و ما نمی دانیم که آیا این به خاطر نوع خون فی نفسه است  یا ژن های دیگری که با آن ردیابی می شوند.
وی افزود: البته چیزهای مهم دیگری هم که خطر سکته را افزایش می دهد وجود دارد از قبیل، سیگار کشیدن ، مصرف بی رویه مشروبات الکلی و عدم تحرک بدنی.

صلیب سرخ آمریکا گزارش داده است که حدود 45 درصد از سفید پوستان، 51 درصد از سیاه پوستان، 57 درصد از اسپانیایی ها و 40 درصد از آسیایی ها دارای گروه خونی O هستند. چنین افرادی "اهداکنندگان جهانی" نامیده می شوند زیرا خون آنها را با خیال راحت می ​​توان برای تزریق به هر گروه خونی دیگر استفاده کرد.

گروه خونی AB کمترین گروه است .در حال حاضر 4 درصد از سفید پوستان و سیاه پوستان، 2 درصد از اسپانیایی و 7 درصد آسیایی ها دارای این گروه خونی هستند.

گروه خونی B دومین گروه خونی کم یاب است. 11 درصد از سفید پوستان، 19 درصد از سیاه پوستان، 10 درصد از اسپانیایی ها و 25 درصد از آسیایی ها دارای این گروه خونی هستند.

گروه خونی A در 40 درصد از سفید پوستان، 26 درصد از سیاه پوستان، 31 درصد از اسپانیایی ها و 28 درصد از آسیایی ها یافت می شود.
پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه