Silent' Stroke ، سکته مغزی خاموش، سلول داسی شکل
تاریخ انتشار: جمعه 27 آبان 1390
عوامل خطرساز خاموش برای کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل

  عوامل خطرساز خاموش برای کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل

در کودکان مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل (SCA)عواملی مانند سطح پایین هموگلوبین، افزایش فشار خون سیستولیک و جنس مذکر بیشتر در معرض خطر ابتلا به انفارکت مغزی خاموش (SCIs)  یا سکته مغزی خاموش هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه  بزرگ که اولین پژوهش در این زمینه است و در نشریه Blood  مجله انجمن هماتولوژی آمریکا منتشر شده است، سکته مغزی خاموش شایع ترین شکل آسیب عصبی است که برای مبتلایان به کم خونی سلول داسی شکل ( SCA) اتفاق می افتد.
در حال حاضر 25 درصد از کودکان شش ساله و نزدیک به 40 درصد از کودکان  14 ساله از این اختلال نخاعی رنج می برند.

سکته مغزی در بیماران SCA به دلیل کاهش سطح هموگلوبین در خون اتفاق می افتد. از آنجا که هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن به خون است، بدن کاهش سطوح هموگلوبین را با افزایش جریان خون به مغز جبران می کند که باعث بالا رفتن خطر صدمه به مغز می شود که از جمله این صدمه سکته مغزی خاموش است.

بنا به گفته Michael R. DeBaun پژوهشگر این موضوع و از محققان دانشگاه Vanderbilt ، بیماران جوان با سابقه سکته مغزی خاموش بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی جدید در آینده هستند و یا به طور فزاینده احتمال وقوع سکته مغزی خاموش شدید مربوط به حوادث و شناخت عملکردی بیشتری نسبت به کودکان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل که MRI مغزی آنها طبیعی است، دارند.

وی همچنین اضافه کرد: کودکان مبتلا به سکته مغزی خاموش در معرض خطر بسیار بالاتری از عملکرد ضعیف تحصیلی و در دراز مدت، دیده می شود گروه بیشتری از این بالغین جوان نیاز به آموزش ویژه و یا اینکه نگه داشته شدن در مدرسه دارند.

در حالی که سکته مغزی خاموش در بزرگسالان مسن تر مستند شده است، تحقیقات محدودی برای حمایت از عوامل خطرزای بالینی برای سکته مغزی خاموش در کودکان مبتلا به SCA در دسترس است.

به منظور ارزیابی اینکه آیا عوامل خطرساز که قبلا شناسایی شده برای سکته مغزی خاموش در جمعیت عمومی از قبیل هموگلوبین پایین ، فشار خون سیستولیک بالا و جنس مرد نیز با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی خاموش در بیماران مبتلا به SCA وجود دارد یا خیر، محققان به تجزیه و تحلیل داده ها از چند مرکز کارآزمایی بالینی پرداختند.

در این مطالعه مقطعی، محققان تاریخچه بالینی و آزمایشگاهی و MRI مغزی (برای تایید سکته مغزی خاموش) را در 814 کودک با SCA بین سنین 5 تا 15 سال بدون سابقه تشنج یا سکته مغزی آشکار بررسی کردند.
نتایج حاصل شده از این بررسی نشان داد که سکته مغزی خاموش در یک سوم یعنی 251 نفر از 814 کودک مبتلا به SCA ثبت نام شده در تحقیق روی داده است. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که غلظت پایین هموگلوبین، فشار خون سیستولیک پایه بالاتر و جنس مرد با یک افزایش مشخص خطر سکته مغزی خاموش روبه رو بوده اند.

محققان معتقدند با این نتایج، می توان تلاش های تحقیقاتی را بر روی استراتژی های جلوگیری از بروز سکته مغزی خاموش در کودکان مبتلا به SCA متمرکز کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه