تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 شهریور 1394
سیب زمینی های رنگارنگ ممکن است مانع از سرطان شوند

  سیب زمینی های رنگارنگ ممکن است مانع از سرطان شوند

ترکیباتی که در سیب زمینی های بنفش یافته شده است ممکن است به کشتن سلول های بنیادی سرطان کولون کمک کند و متاستاز این سرطان را نیز محدود کند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencdaily، سیب زمینی های بنفش پخته شده ممکن است که رشد تومورهای سرطان کولون را در ظروف آزمایشگاهی و در مدل های جانوری و از طریق هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی سرکوب کنند. سرطان کولون دومین دلیل مرگ های سرطانی در آمریکاست و سالانه جان بیش از 50000 نفر را می گیرد. سلول های بنیادی سرطانی مانند ریشه های علف های هرز هستند که اگرچه شما ظاهرا علف را از بین می برند اما ریشه های باقی مانده موجب رشد مجدد علف می شوند.

در این مطالعه محققین به بررسی اثرات ضد سرطانی سیب زمینی بنفش پرداخته اند که ماده غذایی پر مصرفی در جوامع غربی است و این ویژگی ضد سرطانی آن حتی بعد از پختن نیز حفظ می شود. در مطالعه آزمایشگاهی اولیه محققین دریافتند که عصاره سیب زمینی پخته شده پراکنش سلول های بنیادی سرطان کولون را سرکوب می کند و مرگ ان ها را نیز افزایش می دهد. سپس محققین اثر تمام سیب زمینی بنفش پخته شده را روی موش مدل برای سرطان کولون تست کردند و نتایج مشابهی را بدست آوردند. مقداری که می تواند در مورد انسان موثر باشد می تواند به اندازه خوردن یک سیب زمینی بزرگ در روز باشد. محققین می گویند که مواد متعددی مانند آنتوسیانین ها، اسید کلروژنیک و نشاسته مقاوم در سیب زمینی های بنفش وجود دارد که به طور همزمان از چند مسیر سلول های بنیادی سرطانی را می کشد. مطالعات قبلی نشان داده بود که سیب زمینی ها دارای نشاسته مقاوم هستند که به عنوان غذای باکتری های گوارشی عمل می کند و این باکتری ها آن را به موادی مانند اسید بوتیریک تبدیل می کنند که التهاب های مزمن را سرکوب می کند و حتی می تواند موجب خود تخریبی سلول های سرطانی شود. علاوه بر نشاسته مقاوم، سایر ترکیبات رنگی موجود در سیب زمینی می توانند در سرکوب رشد سرطان موثر باشند. زمانی که شما چنین ماده غذایی را مصرف می کنید به جای یک ترکیب رنگی، شما هزاران ترکیب خواهید داشت که از راه های مختلف رشد سلول های بنیادی سرطان را سرکوب می کنند. گام بعدی تست این ماده غذایی و نحوه استفاده از آن برای مهار سرطان کولون در انسان است. هم چنین محققین درصدد هستند که میزان اثربخشی سیب زمینی بنفش را در مورد سایر سرطان ها نیز ارزیابی کنند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه