جهش DISC1 ، اسکیزوفرنی ، بیماری روانی
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 آبان 1390
کشف علت جهش ژنتیکی در بروز بیماری های روانی

  کشف علت جهش ژنتیکی در بروز بیماری های روانی

در سالهای اخیر ، دانشمندان چند جهش ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کشف کرده اند. یکی از این جهش ها به عنوان DISC1 مخفف " اختلال اسکیزوفرنی - 1" شناخته شده که  برای اولین بار در یک خانواده بزرگ اسکاتلندی  با نرخ بالای اسکیزوفرنی ، اختلال دوقطبی و افسردگی مشاهده شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعات نشان داده بود که جهش DISC1 می تواند منجر به تغییر ساختار مغز و اختلال شناختی شود اما چگونگی عملکرد آن مشخص نبود.

طی مطالعه جدیدی که از سوی Li - Huei Tsai، مدیر موسسه  یادگیری و حافظه MIT’s Picower  انجام شد،  نشان داده شد که جهش DISC1 مسیر سیگنالینگ خاصی در سلول های عصبی که برای رشد مغز طبیعی بسیار مهم است را مختل می کند.

در بررسی ژنتیکی 750 نفر که برخی از آنها سالم و برخی دیگر بیماری های روانی داشتند، محققان چندین گونه شایع از ژن DISC1 را یافتند. با این حال، این جهش رشد طبیعی مغز را دچار اختلال کرده بود، اما به اندازه کافی برای ایجاد خود به خودی بیماری کافی نبودند.

تعداد زیادی از انسان ها ممکن است این نقص ژنتیکی را داشته و ممکن است در واقع برخی دچار نقص در رشد مغزی باشند. با این حال، بسیار روشن که این نقص به تنهایی  باعث اختلال روانی نمی شود.
به گفته Tsai ، این اتفاق با این تصور که  احتمالا ترکیبی از چندین تغییرمختلف ژنتیکی باعث یک برآمد بالینی قابل اندازه گیری می شود بسیار سازگار است.

نتایج این پژوهش در نشریه NATURE به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه