تاریخ انتشار: شنبه 18 مهر 1394
محققین بریتانیایی از سلول های بنیادی برای درمان نابینایی استفاده کرده اند

  محققین بریتانیایی از سلول های بنیادی برای درمان نابینایی استفاده کرده اند

اولین بیمار در بریتانیا در یک مطالعه پیشگامانه به منظور درمان نابینایی اش تحت تیمار با سلول های بنیادی جنینی قرار گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه محققین در بیمارستان چشم لندن برنامه داشتند که 10 بیمار مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن(AMD) را تحت سلول درمانی قرار دهند. در این مطالعه آن ها بی خطر بودن و کارایی سلول های چشمی پیوند شده به نام اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه که از سلول های بنیادی جنینی مشتق شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند.

سلول های بنیادی، سلول هایی مهم در بدن محسوب می شوند که قادرند به انواع سلول ها تبدیل شوند. محققین براین باورند که سلول های بنیادی جنینی را می توان در ایجاد درمان هایی برای نابینایی، دیابت و آسیب های شدید مورد استفاده قرار داد. اما نکته ای که وجود دارد این است که به دست آوردن این سلول ها از جنین های انسانی با انتقادات اخلاقی و علمی همراه است. در این مطالعه جراحان پچ های مهندسی شده خاصی را به پشت شبکیه وارد می کنند تا سلول های تیماری جایگزین سلول های بیمار در پشت چشم شوند. اولین جراحی در ماه گذشته روی یک بیمار انجام گرفت و تا کنون مشکلی برای وی ایجاد نکرده است. این مربوط به نتایج اولیه بیماری است و محققین امیدوارند که نتایج بعدی استفاده از این سلول ها مربوط به ریکاوری بینایی در بیماران باشد. دژنراسیون ماکولا علت اصلی 50 درصد نابینایی ها است و اغلب افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم بندی می شود. اگر این مطالعات بالینی در مورد دژنراسیون ماکولای وابسته به سن موفقیت آمیز باشد، می توان از سلول های بنیادی جنینی به عنوان ماده اولیه برای درمان این بیماری ها در مقیاس وسیع استفاده کرد.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه