تاریخ انتشار: دوشنبه 20 مهر 1394
شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران در وزارت بهداشت راه اندازی می شود

  شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران در وزارت بهداشت راه اندازی می شود

دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران درآینده نزدیک خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکترامیرعلی حمیدیه درنخستین جلسه شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف گفت: با توجه به اهمیت موضوع متمرکزشدن مراکز پذیره نویسی اهداء سلول های بنیادی، فراخوانی جهت طراحی نرم افزاری که داده های مربوط به اهدا کنندگان سلول های بنیادی وبانک های خون بند ناف را جمع آوری کند، برگزار وبرنده این فراخوان از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری مشخص و به زودی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران راه اندازی خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین زیرمجموعه های شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است.
حمیدیه اظهارکرد: زیر مجموعه های شورای ملی توسعه و نظارت برمراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بند ناف از جمله کمیته ثبت HLA، کمیته بانک های خون بند ناف و کمیته فرهنگی تشکیل می شود تا وظایف محوله این شورا را عملیاتی کند.
دبیرشورای ملی توسعه ونظارت بر مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خونساز وبانک های خون بند ناف درنخستین جلسه این شورا گفت: با پیگیری های مداوم وزیر بهداشت در ارتباط با طرح تحول سلامت کشور، آیین نامه ای در 18 ماده به استناد به اصل 138 قانون اساسی و در راستای ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین وابلاغ شد، این آیین نامه به منظور ساماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استانداردسازی، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت های مراکز پذیره نویسی اهداء سلول های بنیادی ابلاغ شد و این شورا نیز در همین راستا تشکیل شد. 
در این نشست دکترعلی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون و نایب رییس این شورا نیز درارتباط با ضرورت تشکیل این شورا گفت: مراکز پذیره نویسی در کشور ما بدون هماهنگی و برنامه شکل گرفته اند. 
وی با اشاره به تعدد مراکز مختلف پذیره نویسی تشکیل شده در کشور اظهارکرد: ما تلاش کرده ایم تاآمار و اطلاعات این مراکز را جمع آوری کنیم زیرا در حال حاضراین مراکز به شکل مستقیم با دیگر مراکز دنیا ارتباط برقرار می کنند که در صورت ادامه این وضعیت با چالشی جدی مواجه خواهیم شد به این شکل که هر فرد برای جستجو در بانک های اطلاعاتی باید به بانک های مختلفی مراجعه کند که با توجه به تعدد آن ها مشکل عمده ای پیش رو خواهد بود. 
پورفتح الله خاطر نشان کرد: در این زمینه ما جلسات متعددی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم و دستور تدوین آیین نامه و شورایی که این شورا هم وظیفه نظارت از طرف وزارتخانه و هم اقدامات مرتبط با سیاست گذاری، نظارت و تدوین دستورالعمل های مرتبط با مراکز پذیره نویسی HLA و بانک های خون بند ناف را به عهده داشته باشد صادر شد. 
مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به تشکیل دبیرخانه ای به منظور متمرکز نمودن اطلاعات مراکز پذیره نویسی گفت: این مراکز به نام شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ایران عمل می کند و اطلاعات مراکز وارد یک پایگاه داده می شود که تمامی داده های مربوط به اهدا کنندگان سلول های بنیادی و بانک های خون بند ناف وارد این پایگاه داده می شوند، در این صورت بیمارمی تواند به شکل متمرکز جستجو را انجام دهد. 
همچنین دکتر بهروزغارثی فرد، مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مسئول آزمایشگاه پیوند درمانگاه شهید مطهری نیز در این زمینه به بررسی وضعیت موجود اهدا کنندگان در شهر شیراز پرداخت و گفت: این مرکز طبق بند 17 آیین نامه ابلاغ شده از سوی وزیر در حال تطبیق خود با آیین نامه شورا است.
خانم دکتر مهین نیکوگفتار نماینده بانک های خون بند ناف نیز گزارشی از فعالیت هایی که از دو ماه گذشته صورت گرفته و برنامه های آینده این شورا را بیان کرد. 
دکتر اردشیر قوام زاده،رییس مرکز هماتولوژی و آنکولوژی ایران نیز با رد موضوع رشد مراکز خصوصی بانک بند ناف اظهارکرد: سلول های بنیادی که در زمینه بانک های خون بند ناف استفاده می شوند باید از نظر استاندارد بودن مورد بررسی قرار گیرند، در غیر این صورت باید از فعالیت این مراکز جلوگیری به عمل آید.
خانم دکتربهنوش زارع، نماینده سازمان غذا و دارو نیزدر این جلسه خاطر نشان کرد: مراکز مرتبط با بانک های خون بند ناف باید با سازمان غذا و دارو برای استانداردسازی همکاری کنند.
در ادامه این جلسه اعضای شورا به بیان نظرات و پیشنهادات خود در این ارتباط پرداختند.
علمی (1) ** 9340**1440

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه