تاریخ انتشار: شنبه 23 آبان 1394
کشف مکانیسمی که تکوین کبد را بعد از تولد پیش می برد

  کشف مکانیسمی که تکوین کبد را بعد از تولد پیش می برد

چیزی که بسیاری از مادرهای باردار انتظار دارند این است که اندام های بدن نوزاد آن ها در رحم به صورت صحیح و مناسب تکوین یابد و چیزی که آن ها نمی دانند این است که تکوین برخی از اندام های داخلی نوزادان شان تا ماه ها و یا سال ها بعد از تولد ادامه دارد. این دوره حیاتی مملو از تغییرات سلولی است که سازماندهی و عملکرد بسیاری از بافت های بدن را تعیین می کنند. اما مکانیسم های دقیق دخیل در این تغیرات بعد از تولد مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین گزارش داده اند که سلول های کبدی از مکانیسمی به نام پردازش جایگزین(alternative splicing) استفاده می کنند که چگونگی ترجمه ژن ها به پروتئین های در زمان های حیاتی تکوین را تغییر می دهد. این پژوهشگران در دانشگاه ایلینویز می گویند که خاموش یا روشن کردن بیان ژن ها منجر به تغییرات کمی در بیان آن ها می شود و ژن میزان کمتر یا بیشتری RNA می سازد. با این حال، پردازش جایگزین به معنی ایجاد تغییرات کیفی است. یعنی شما مقادیر مشابهی از RNAهای مختلف را می سازید. پردازش جایگزین بسیار شبیه بازی LEGOs(آجر بازی) است به نحوی که هر بخش یا قطعه DNA(به نام اگزون) می تواند به قطعه دیگر متصل شوند و یا بخش های مختلف برداشته می شوند تا پروتئین های متفاوتی تولید شود. تنوع RNAها و پروتئین هایی که به این طریق تولید می شوند به کبد اجازه می دهند که عملکردهای لازم برای زمان بلوغ را بدست آورد.

با استفاده از یک تکنولوژی قوی به نام توالی یابی RNA‌ نسل جدید، محققین به طور همزمان به هزاران ژن نگاه می کنند و در می یابند که در زمان تکوین کبد، کدام یک متحمل تغییرات تنظیم شده در پردازش جایگزین شده اند. این مطالعه منجر به شناسایی یک پروتئین متصل شونده به RNA به نام ESRP2 شده است که این برنامه تکوینی را در کبد کنترل می کند. این مطالعه نشان می دهد که ESRP2 در کبد جنینی غایب است و تنها بعد از تولد فعال می شود تا پردازش ژن های مهم برای رشد و عملکرد کبد را فعال کنند. کشت سلول ها در آزمایشگاه نیز نشان داده است که زمانی که سلول های کبدی در آزمایشگاه ESRP2 را بیان می کنند، ویژگی هایی مشابه با سلول های کبدی بالغ را بدست می آورند و در غیاب این پروتئین سلول ها به صورت نابالغ می مانند. این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین تنظیم پردازش و بلوغ کبدی را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه