تاریخ انتشار: یکشنبه 24 آبان 1394
مباحث جنجال برانگیز در زمینه سلول های بنیادی

  مباحث جنجال برانگیز در زمینه سلول های بنیادی

چندین بحث اخلاقی در زمینه کار با سلول های بنیادی وجود دارد. این بحث های اخلاقی اولین بار در سال 2005 با دستورالعمل هایی که در مورد کار با سلول های بنیادی جنینی انسان به وسیله آکادمی ملی وضع شد، مطرح شد. این محققین را مجبور کرد که در مطالعه با استفاده از سلول های بنیادی جنینی با مسئولیت، اخلاق مداری و حساسیت بیشتری کار کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این دستورالعمل ها شاید از نظر قانونی الزام آور نباشد اما پایه و اساس تحقیقات سلول های بنیادی در بسیاری از آزمایشگاه ها و موسسات است. در ادامه به چند مبحث که در این زمینه مطرح است خواهیم پرداخت.

بحث در مورد استفاده از جنین:

بزرگ ترین بحث در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی مربوط به استفاده از جنین ها است که با مخالفت های قانونی و اعتقادی در مورد بارداری، سقط جنین و لقاح آزمایشگاهی همراه است. برای بدست آوردن سلول های بنیادی جنینی، محققین باید از توده سلولی داخلی بلاستوسیست استفاده کنند. این بلاستوسیست ها اغلب مربوط به یکی از جنین های اضافی و اهداشده به صورت داوطلبانه بوسیله زوج ها است که به درمان ناباروری پرداخته اند. جنین های حاصل از لقاح در رحم مادر برای این کار استفاده نمی شوند و بلاستوسیست هایی استفاده می شوند که در IVF‌تولید شده اند و با آگاهی و موافقیت زوجین مورد استفاده قرار می گیرند. برداشتن توده سلولی داخلی موجب عدم ادامه تکوین جنین می شود. این که این سلول ها چه سرنوشتی پیدا می کنند کاملا مشخص نیست، برخی از آن ها برای مطالعات استفاده می شوندو برخی دیگر دور ریخته می شوند. به هر حال آن چه مشخص است این است که هنوز در مورد استفاده از آن ها برای اهداف تحقیقاتی اتفاق نظر وجود ندارد. برخی معتقدند زندگی انسان در زمان شروع بارداری آغاز می شود و جنین سزاوار حفظ شدن و مراقبت است. علاوه براین برخی فرهنگ ها و مذاهب استفاده از زندگی انسان برای ابزاری با اهداف دیگر را به هیچ وجه نمی پذیرند و برخی دیگر با اعتقادی که دارند و تصور می کنند که به جنین بعد از چندین ماه از تکوینش باید به چشم انسان نگاه کنیم، موافق مطالعه در زمینه سلول های بنیادی جنینی هستند.

بحث در مورد کلونینگ تولیدمثلی:

 تحقیقات شبیه سازی و سلول های بنیادی دو روش متفاوت هستند. آن دو یک وجه مشترک دارند با این حال در شبیه سازی از تکنیک آزمایشگاهی انتقال هسته استفاده می شود. با استفاده از این روش محققین بلاستوسیست هایی را تولید می کنند که حاوی سلول های بنیادی هستند و آن ها را کلون  می نامند. این امر می تواند منجر به مطابقت های ژنتیکی یکسان برای اهدا کنننده بالغ شود و در نتیجه یک جایگزین مطمئن در پیوندهای بافتی برای وی وجود خواهد داشت. اما در سال 2002 آکادمی ملی این روش را به دلیل این که می تواند در مورد انسان خطرناک باشد و اغلب هم به دلایلی با شکست مواجه می شود ممنوع اعلام کرد(درمورد انسان).

بحث در مورد ایجاد کایمراهای انسان- حیوان:

کایمرا به معنی موجوداتی است که داری سلول ها یا بافت هایی از بیش از یک موجود است. برای مقال ممکن است سلول های بنیادی انسانی به موش پیوند شود تا برخی از عملکردهای آن ها تست شود. کایمراها برای مطالعات پیشرفته سلول های بنیادی مهم هستند و می توانند منجر به ایجاد روش های درمانی واقعی و هدفمند شوند. از آن جایی که در این مطالعات از سلول های بنیادی استفاده می شود باید قبل از تست روی انسان آن ها را روی جانوران تست کرد. کایمراهای انسان آگاهانه و استفاده از سلول های بنیادی انسانی در مورد پریمات های غیر انسانی مانند شمپانزه و میمون به وسیله دستورالعمل های آکادمی ملی ممنوع اعلام شده است. به طور مشابه این این سازمان هرگونه وارد کردن سلول های بنیادی انسانی و غیر انسانی به بلاستوسیت انسانی را ممنوع کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه