بیماری انسداد شریان های محیطی
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آبان 1390
بیماري انسداد شريان‌هاي محيطي

  بیماري انسداد شريان‌هاي محيطي

کم تحرکي و کاهش فعاليت هاي ورزشي، زمينه ساز انسداد شريان هاي قلب، مغز و کليه هاست.
امتیاز: Article Rating

افزایش تمرين هاي ورزشي و فعاليت بدني رسوب در شريان ها، خطر ابتلا به فشار خون، بيماري هاي کليوي، ريوي، عروق محيطي، ديابت و پوکي استخوان را کاهش مي دهد.

بیماری عروق محیطی (PVD ) شامل بیماری های شریان ، وریدی و سیستم  لنفاوی است .

آترواسکلروز سردسته علل بیماری های انسدادی شریانی اندام در بیماران بالای 40 سال است و بیشترین موارد وقوع در دهه ششم و هفتم عمر است.
بيماري انسداد شريان‌هاي محيطي بيماري شايعي است كه حدود 15% افراد بالاي 50 سال را گرفتار مي‌كند.
اولين مرحله در پيدايش بيماري انسداد شريان‌هاي محيطي، آسيب آندوتليال شريان‌هاي محيطي است. علاوه بر آن، آسيب اندوتليال در پيشروي بيماري نقش بسيار مهمي دارد. اگر چه در مراحل اوليه اين بيماري علايم بيماري به ندرت خود را نشان مي‌دهد، اما با پيشرفت تدريجي،  بيماران غالبا محدوديت حركت را تجربه مي‌كنند و حتي در موارد شديد ممكن است كاملا قدرت حركت خود را از دست بدهند.
علل و عوامل خطر

بیماری انسدادی شرائین محیطی به صورت اولیه توسط آترواسکلروز ایجاد می شود ، فرایندی  که به آهستگی جریا ن خون شریان را کاهش می دهد  و ممکن است تدریجا منجر به انسداد کامل شریان های متوسط و بزرگ شود.مبتلایان به PVD اغلب به مشکلات سلامتی دیگری که به همراه آترواسکلروز دیده می شود هم دچارند که از آن جمله به بیماری عروق کرونر ،انفارکتوس قلبی ،فیبریلاسیون دهلیزی ،تنگی  کاروتید ،سکته مغزی و بیماری کلیوی اشاره کرد .

شریان ها می توانند به صورت حاد توسط آمبولی ،ترومبوز ، تروما ،اسپاسم عروق و یا ورم مسدود شوند.

فاکتور های متعددی که خطر ترومبوز را افزایش می دهند عبارتند از :چاقی ،عفونت ،افت فشار خون ، کاهش برون ده قلبی ،آنوریسم ها ،آئورت دیسکان 

ایسکمی اعصاب محیطی:

از جمله این بیماری ها گز گز و مورمور بوسیله فعالیت نشانه ایسکمی اعصاب محیطی به علت پدیدهای به نام دزدی شریانی است این پدیده هنگامی رخ می دهد که مویرگهای عضلات به علت هیپوکسی تاحداکثر متسع شده اند .

درمان های حمایتی:

کاهش خطرکه شامل قطع استعمال دخانیات –مراقبت از پوست –ورزش –تغییرات رژیم غذایی(رژیم کم چربی ،کم کلسترول و حاوی میوه و سبزیجات )است.
 درمان هیپر تانسیون وکنترل فشار خون در مبتلایان به هیپرتانسیون حائز اهمیت است ولی از کاهش بیش از حد فشار خون باید جلوگیری نمود .

درمان های دارویی:

گزارش شده است که پنتوکسی فیلین ویسکوزیته خون را کاهش و انعطاف پذیری گلبولهای قرمز را افزایش می دهد و در نتیجه جریان خون محیطی افزایش می یابد . سیلوستازول به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند .و خواص ضد پلاکت دارد . مهارکننده های پلاکت ، آسپرین و کلو پیدگرول برای کاهش خطر آمبولی در بیماران با PVD  مصرف می شود .

درمان جراحی :

ترمیم عروق توسط جراحی بیشتر برای مناطق طولانی تر تنگی یا وجود انسداد بعد از شروع شریان های ایلیاک مناسب است .

سلول درمانی:

تحقيقات مختلف آزمايشگاهي و باليني نشان داده‌اند كه سلول‌هاي پيش‌ساز آندوتليال در پاسخ به ايسكمي، از مغز استخوان به بافت ايسكميك مهاجرت و در روند تشكيل عروق جديد نقش اصلي را ايفا مي‌كنند.
اين سلول‌هاي پيش‌ساز علاوه بر برخورداري از ويژگي هاي سلول‌هاي بنيادي قادر به ترشح فاكتورهاي سازنده عروق نيز هستند. در نتيجه، اين احتمال قويا مطرح مي‌شود كه كاشت اين سلول‌ها در مناطق ايسكميك اندام‌ها بتواند با فراهم آوردن سلول‌هاي پيش‌ساز آندوتليال و فاكتورهاي آنژيوژنيك در روند تشكيل عروق جديد موثر باشد.
با وجود تحقيقات اندكي كه در زمينه درمان بيماري‌هاي عروقي به كمك سلول‌هاي بنيادي صورت گرفته است، نتايج بسيار رضايت بخش بوده است. به نظر مي‌رسد با به كارگيري اين سلول‌ها در درمان ايسكمي بيماران مبتلا به انسداد شريان‌هاي محيطي بتوان علاوه بر جلوگيري از پيشروي بيماري در آنها، با تشكيل عروق جديد در درمان مشكلات آنها نيز موثر بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه