تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1391
نگهداری خون بندناف همه کودکان ایرانی ضروری است
محقق ایرانی دانشگاه کالمار سوئد:

  نگهداری خون بندناف همه کودکان ایرانی ضروری است

دکتر نقی مومنی از دانشگاه Kalmar کشور سوئد 15 سال پیش کار را بر روی پروژه اوتیسم شروع کرد. وی معتقد است همه کودکان ایرانی باید از امکان نگهداری خون بندنافشان بهره مند شوند تا در آینده و با پیشرفت علم بتوان بیماری های احتمالی آنها را مداوا کرد.
امتیاز: Article Rating

 

این محقق ایرانی توانسته است موفقیت قابل توجه ای در زمینه تشخیص بیماری اوتیسم و جلوگیری از گسترش آن کسب کند که نهایتا تولید داروهای درمان اوتیسم را نیز منجر خواهد شد. نتایج این پژوهش در مجله Translational Psychiatry از مجموعه مجلات nature چاپ شده است.

علاوه برایشان، دو دانشمند دیگر ایرانی نیز از اعضای این تیم شش نفره از پژوهشگران بودند: دکتر «محمد تقی جغتایی»، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و خانم «فاطمه بهنیا» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

دکتر نقی مومنی در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: اگرچه هنوز بر روی خون بندناف کار نشده ولی در نظر داریم تحقیقات در این زمینه را بعد از غربالگری اوتیسم انجام دهیم.

این متخصص نوروبایولوژی درباره میزان علمی بودن نگهداری خون بندناف گفت: اکثر کشورهای پیشرفته دنیا بانک اطلاعاتی HLA و بانک خون بندناف دارند و این بانک سلولی بسیار با ارزش است. در بسیاری از موارد امکان پیوند از خون بندناف کودک به خودش برای درمان برخی از ناهنجاری ها وجود دارد.لذا با پیشرفت چشمگیر سلول درمانی در دنیا، نیاز به نگهداری این خون بیش از پیش آشکار و لازم شده است.

دکتر مومنی با تاکید بر لزوم نگهداری خون بندناف همه کودکان تازه متولد شده به منظور انجام تحقیقات و یا درمان بیماری های صعب العلاج و کاستی های بانک عمومی خون بندناف برای ارائه خدمات به عموم مردم کشورمان گفت: با توجه به اینکه نگهداری خون بندناف در بانک خصوصی مستلزم پرداخت هزینه است و ممکن است همه افراد قادر به پرداخت این هزینه نباشند از سویی نیز نگهداری سلول های بنیادی خون بندناف بسیار مهم و ارزشمند است، امیدواریم دولت بودجه ای به این قضیه اختصاص دهد تا بتواند برای همه کودکان مثمر ثمر باشد.

این محقق سلول های بنیادی تصریح کرد: باید تمام بچه هایی که در ایران متولد می شوند از این ذخیره سازی بهره مند شود و فرقی بین فقیر و غنی نیست و باید همه در این بانک عضو شوند.

دکتر مومنی تاکید کرد: بانک ژنتیکی، بانک خون و بانک اعضای بدن مخصوصا قسمت های مغز کودکانی که در اثر بیماری و یا تصادف فوت می شوند از نظر علمی بسیار با ارزش است و باید در ایران نیز این بانک به طور فعال وجود داشته باشد.

آگاهی از اوتیسم با یک آزمایش خون ساده

دکتر مومنی درباره چگونگی تشخیص ابتلا به اوتیسم به کمک آزمایش خون گفت: پس از تولد کودک می توان با یک آزمایش خون ساده از ابتلای کودک به اوتیسم آگاه شد. مرحله بعدی تحقیقات ما این است که از طریق خون جنین بتوان این آزمایش را انجام داد و از ابتلا یا عدم ابتلای جنین به اوتیسم مطلع شد.

وی متذکر شد: گروه پژوهشی ایران، اولین گروه در جهان است که به این تحقیقات وارد شده تا از طریق تست خون، به ابتلای فرد به این اختلال پی ببرد.

این پژوهشگر ایرانی افزود: پیش از این ابتلا به اوتیسم از طریق معیارها و با توجه به علائمی که کودک نشان می داد مانند عدم ارتباط با پدر و مادر ، سرو صدا و .. قابل  تشخیص بود. با آزمایش خون که محققان ایرانی موفق به ابداع آن شده اند بیش از 99 درصد می توان از ابتلا یا عدم ابتلای کودک اطمینان یافت.در صددیم در آینده با تحقیقاتی که انجام می دهیم بتوانیم جلوی رشد این بیماری را بگیریم.این طرح در دست مطالعه است و به کمک آن می توان مبتلایان به اوتیسم را نجات داد.

دکتر مومنی از تلاش برای راه اندازی مرکز کمک رسانی به خانواده های دارای کودک مبتلا به اوتیسم خبر داد و گفت: در نظر داریم مرکزی را در برای کمک رسانی علمی به کودکان اوتیسمی راه اندازی کنیم. برخی سازمان ها به خانواده اوتیسم کمک می کنند اما به اندازه کافی نیست در نتیجه در نظر داریم تمام اطلاعات را در این مرکز دراختیار خانواده ها بگذاریم.

 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 05 شهریور,1393

مریم جدیدی

با سلام آقای دکتر ميخواستم ببینم شما ایران تشریف نمی اورید ? ما بی صبرانه منتظر شما هستیم. در مورد کشف جدید دانشگاه کلمبیا در مورد سینا بس ها ى بچه های اوتیسم واقعیت دارد

دوشنبه, 01 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

با سلام <br />خانم یا آقای ترابی عزیز <br />با سلام <br />خیر.در پژوهشگاه رویان در این خصوص کاری انجام نشده است.

یکشنبه, 31 فروردین,1393

ترابی

اقای دکترخسته نباشیدمن شنیدم که درمرکزرویان ازخون بندناف برای ترمیم بافت اسیب دیده کودکان اتیسم هم برای درمان استفاده میشه ایا حقیقت داره

پنجشنبه, 28 فروردین,1393

ترابی

اقای دکترخسته نباشید شماجواب یکی ازایمیل های مراندادیدکه دیروزدادم لطفا جواب دهید

پنجشنبه, 28 فروردین,1393

ترابی

اقای دکترخسته نباشید شماجواب یکی ازایمیل های مراندادیدکه دیروزدادم لطفا جواب دهید

چهارشنبه, 27 فروردین,1393

لیلا عرب

خانم یا آقای تراپی عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه هنوز درمان قطعی برای اوتیسم شناسائی نشده است.

چهارشنبه, 27 فروردین,1393

ترابی

ایاداروی اتیسم کشف نشده

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه