تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 آبان 1391
هماهنگ کردن افراد دهنده و افرادگیرنده (بخش اول)

  هماهنگ کردن افراد دهنده و افرادگیرنده (بخش اول)

اگر شما یک دوقلوی همسان باشید دهنده ای کاملا هماهنگ با خود دارید و نباید درباره ابتلا به هر نوع بیماری نگران باشید. ولی اگر هدف پیوند، اصلاح یک نقص ژنتیکی باشد، قل همسان شما نیز همان نقص ژنتیکی را دارد.
امتیاز: Article Rating

 

اگر پزشکان بتوانند از سلول های خود شما برای پیوند استفاده کنند، مشکل ناهماهنگی با فرد اهدا کننده منتفی است. تنها نگرانی که در این حالت وجود دارد این است که شما مجددا به بیماری مبتلا شوید. اگر شما یک دوقلوی همسان باشید دهنده ای کاملا هماهنگ با خود دارید و نباید درباره ابتلا به هر نوع بیماری نگران باشید. ولی اگر هدف پیوند، اصلاح یک نقص ژنتیکی باشد، قل همسان شما نیز همان نقص ژنتیکی را دارد. علاوه براین، سلول های بنیادی دوقلوی همسان نمی توانند سلول های سرطانی باقی مانده را حذف کنند زیرا سلولهای قل دیگر شما، بافت های شما را به عنوان عامل خارجی تشخیص نخواهند داد. بنابراین در شما هیچ گونه واکنش پیوند علیه میزبان اتفاق نمی افتد که در نتیجه آن، سلول های سرطانی باقی مانده حذف نمی شوند.همچنین افراد کمی دارای یک قل همسان همزاد هستند و حتی اگر شما برادر و خواهر ناهمسان داشته باشید، احتمال اینکه یکی از برادرها و خواهرهای شما دقیقا در شاخص های ژنتیکی اصلی که تعیین کننده رد یا گرفتن پیوند در بدن شما است، با شما هماهنگ باشد 1به 4 است. اگر شما مجبور باشید در میان افرادی که هیچ نسبت خونی با شما ندارند به دنبال اهدا کننده هماهنگ بگردید، احتمال پیدا کردن یک دهنده هماهنگ با شما 1 به 20 هزار خواهد بود و اگر شما جزء گروه های نادر ژنتیکی باشید، احتمالات حتی بدتر خواهند بود. زیرا افراد کمی برای اهدای مغز استخوان یا سایر بافت ها و اندام ها ثبت نام می کنند.پیدا کردن یک اهدا کننده مناسب در میان افرادی که از نظر پیشینه قومی یا نژادی یکسان هستند، آسانتر است. اگرچه تمام افراد، دارای ژن های یکسانی هستند، تنوع بسیار زیادی در میان هر ژن خاص وجود دارد و به نظر می رسد برخی از آن تنوع های ژنتیکی در افرادی که دارای اجداد مشترک یا نژادی مشابه هستند، موارد مشترک بیشتری دارند. 
دانشمندان همچنین در حال آزمایش ترکیب دو روش ژن درمانی و پیوندهای سلول بنیادی برای اختلالات وراثتی سیستم خونی و سیستم ایمنی هستند. در انواع پیوندها، به وسیله مقایسه آنتی ژن های لوکوسیت های انسانی دهندگان و گیرندگان هماهنگ می شوند. آنتی ژن های یاد شده، پروتئین هایی هستند که روی سطح بیشتر سلول های بدن شما قرار دارد. مهمترین HLA ها که برنامه ملی اهدای مغزاستخوان از آنها برای هماهنگ کردن دهندگان و گیرندگان استفاده می کنند، A ,B  و DBRI نامیده می شود. 
شما سه جفت از آن HLA ها را دارید در مجموع 6مورد و یک دسته از آن  HLA ها را ازهر یک از والدین خود به ارث می برید.ترکیب اختصاصی HLAهای A, B و DBRI ، ساختار ژنتیکی بافت شما را تشکیل می دهد. هزاران ترکیب مختلف از HLA پیدا کردن یک اهداکننده مناسب را دشوار می کند وبه همین دلیل است که فقط 25 درصد شانس دارید که برادر بزرگتر یا خواهر کوچکتر شما ، عینا نوع بافت مشابه شما را داشته باشد.
اگر هر شش HLAدر  A, B و DBRI کاملا شبیه به یکدیگر باشند، احتمال رد سلول های پیوند زده شده توسط بدن گیرنده بسیار کم خواهد بود. برای پیوندهای مغز استخوان طبق برنامه ملی دهندگان مغز استخوان، حداقل 5 تا از 6 تا HLAهای A, B و DBRI باید بایکدیگر هماهنگ باشند. سایر مراکز پیوند ممکن است در این زمینه سختگیرانه تر عمل کنند و ژن ها و HLAهای دیگر را نیز بررسی کنند. در مورد پیوند سلول های بنیادی خون بندناف ممکن است هماهنگی 4تا از 6 مورد  A, B و DBRI برای یک پیوند موفق کافی باشد. یک تئوری در مورد خون بندناف وجود دارد اینکه  سیستم ایمنی خون بندناف بالغ نیست. بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که به سلول ها و بافت های سالم بیمار حمله کند.
ادامه دارد....
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه