تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 بهمن 1394
اثر هورمون روی نورون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک

  اثر هورمون روی نورون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک

محققین دانشگاه اوتاگو کشف کرده اند که چگونه هورمون آنتی مولرین در مغز عمل کرده و موجب بروز علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، حدود ده درصد خانم هایی که در سن تولید مثل قرار دارند مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و این مر می تواند در بحث تولید مثلی آن ها اختلالاتی را ایجاد کند و بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نابارور هستند. مطالعات نشان داده است که سطح هورمون آنتی مولرین در خون زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو تا سه برابر خانم های طبیعی است اما این که چگونه این هورمون روی علایم این بیماری اثر می گذارد و یا این که موجب این بیماری می شود نامشخص است. هورمون آنتی مولرین، هورمونی است که تا همین چندی پیش تصور می شد که در تکوین آناتومی سیستم تولید مثلی جنین های نر نقش دارد اما محققین کشف کرده اند که این هورمون می تواند در شماری از شبکه های عصبی نیز دخیل باشد.

محققین در دانشگاه اوتاگو با استفاده از مجموعه ای از آزمایشان تعیین کرده اند که نورون های تولید کننده هورمون آزاد کننده گنادوتروپین(GnRH) دارای گیرنده هایی برای آنتی مولرین هستند و این هورمون است که موجب افزایش فعالیت این نورون ها می شود. هم چنین به نظر می رسد که این نورون های GnRH‌ بیش فعال شده، غده هیپوفیز را تحریک به آزادسازی پالس های بیشتری از هورمون لوتئینه کننده به درون خون می شود. این پالس های اضافی منجر به عملکرد غیرطبیعی تخمدان می شوند که از جمله آن ها ایجاد کیست های تخمدانی و افزایش تولید استروژن است که هر دو از ویژگی های اصلی سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند. این مطالعه پیشنهاد می کند که کاهش غلظت های هورمون آنتی مولرین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و رساندن آن به سطح طبیعی می تواند عملکرد تخمدانی را بهبود بخشیده و آن را به حالت طبیعی برگرداند و موجب افزایش شانس باروری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه