تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 بهمن 1394
کوکتیلی از فاکتورهای مشتق از سلول های بنیادی چربی، امیدوارکننده برای درمان ایسکمی اندام حرکتی

  کوکتیلی از فاکتورهای مشتق از سلول های بنیادی چربی، امیدوارکننده برای درمان ایسکمی اندام حرکتی

ایسکمی اندام حرکتی(CLI) نشان دهنده مرحله پیشرفته ای از بیماری های شریان محیطی است که به وسیله انسداد شریان ها مشخص می شود و موجب کاهش شدید جریان خون می شود. معمولا این نوع ایسکمی بیماران را در معرض خطر قطع عضو قرار می دهد. این عارضه یکی از بحث های مهم در زمینه سلامت و بهداشت جامعه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در تلاش برای طراحی درمانی موثر برای این بیماری، تیمی از محققین در جمهوری چک، لهستان و آمریکا موفق شده اند با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی درمان بالقوه ای را طراحی کنند. آن ها از مزیت های فاکتورهای مترشحه از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی استفاده کرده و کسنتانتره درمانی را تولید کرده اند که موجب افزایش رشد عروق خونی و رگزایی های جدید می شود. این کنستانتره درمانی ترکیبی از فاکتورهای مترشحه از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی و سیتوکین ها است که همه آن ها فیلتر شده، تغلیظ و فریز می شوند.

در این مطالعه محققین 27 خرگوش را برای ایسکمی اندام حرکتی مدل سازی کردند و 5 خرگوش را نیز به عنوان کنترل در نظر گرفتند. محققین خرگوش های آسیب دیده را با دوزهای پایین و بالای این کنستانتره تیمار کردند. این کنستانتره به پشت پاهای این خرگوش های تزریق شدند. یک هفته بعد از جراحی، محققین جریان خون را تست کرده و میزان فاکتورهای خونی و سیتوکین ها را در نمونه های خونی گرفته شده از آن ها تست کردند.

نتایج نشان دهنده موثر بودن این کنستانتره درمانی برای ایسکمی اندام حرکتی به ویژه برای کسانی که در خطر قطع عضو قرار دارند است. در واقع به نظر می رسد این کسنتانتره حاوی چندین فاکتور مترشحه است که طی فرایندی به نام اثرات پاراکرین می توانند به سلول های بنیادی کمک کنند که جایگزین سلول های مرده و آسیب دیده در بافت ایسکمی شوند. در واقع تزریق مستقیم این سلول ها می تواند عملکرد حرکتی و جریان خون را در اندام حرکتی احیا کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه