تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 بهمن 1394
استفاده از سلول های بنیادی برای مدل سازی بیماری آلزایمر

  استفاده از سلول های بنیادی برای مدل سازی بیماری آلزایمر

محققین UCSD‌و دانشگاه هاروارد با همکاری کمپانی های دارویی موفق به ایجاد یک مدل سلول های بنیادی برای مطالعه بیماری آلزایمر شده اند. این سیستم که به صورت یک ماتری ژل سه بعدی است، از این جهت بسیار موثرتر است که محققین می توانند داروهای تولیدی را به طور مستقیم روی سلول های خود فرد بیمار تست کنند و دیگر نیازی به مدل های جانوری یا مطالعات بالینی روی افراد دیگر ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ucsdguardian.org، بیماری آلزایمر دارای دو مشخصه اصلی است که شامل پلاک های آمیلوئید بتا و کلافه های نوروفیبریلاری است. محققین با این تصور که سیستم ماتری ژل اجزای لازم برای ایجاد این مشخصه های خاص آلزایمر را دارد از آن استفاده کردند. هم چنین آن ها قصد داشتند دریابند که آیا این اجزا می توانند مانع از ایجاد آسیب های آلزایمری به نام پلاک نوروتیک شوند یا خیر.

با استفاده از این مدل که با استفاده از سلول های بنیادی ایجاد شده است محققین نشان داده اند که پلاک های آمیلوئید بتا می تواند موجب ایجاد کلافه های نوروفیبریلاری شود. این مدل نشان داده است که تغییرات مربوط به بیماری که منجر به ایجاد پلاک های آمیلوئیدی می شود می تواند با همکاری پروتئین دیگری به نام tau موجب ایجاد کلافه های نوروفیبریلاری شود. استفاده از چنین مدلی غربالگری های دارویی برای آلزایمر را تا 10 برابر ارزان تر و سریع تر از مدل های جانوری و سایر تکنیک ها می کند. با استفاده از این سیستم in vitro، محققین مجموعه ای از داروهای مختلف را تست کردند و دریافتند که برخی از این ترکیبات می توانند مانند از تشکیل این پلاک هاو کلافه ها شوند. از جمله این ترکیبات می توان به مهارکننده BACE1 و مدولاتور گاما سکرتاز اشاره کرد. از جمله مزیت های دیگر این مدل می توان به این اشاره کرد که مدل های جانوری کاملا قابل بسط به انسان نیستند اما این سلول های انسانی می توانند به خوبی ویژگی های سلول های انسانی و بیماری را شبیه سازی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه