تاریخ انتشار: دوشنبه 12 بهمن 1394
پیوند سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان به قلب، ممکن است عملکرد آن را بهبود ببخشد

  پیوند سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان به قلب، ممکن است عملکرد آن را بهبود ببخشد

دپارتمان قلب بیمارستان کوردوبای ایتالیای به دنبال استفاده از سلول درمانی برای بیمارانی است که دچار حمله قلبی شدید شده اند. با پیوند سلول های بنیادی خود بیمار، قلب بازسازی کرده و در نتیجه عملکرد را احیا کرده و وظیفه خود را به درستی انجام می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، بیش از چهار سال است که پزشکان در بیمارستان کوردوبای ایتالیا به دنبال استفاده از سلول های بنیادی بالغ مشتق از بیماران برای حل مشکلات قلبی آن ها هستند اما تاکنون نتوانسته بودند که این برنامه درمانی را به سرویس های ارائه شونده به وسیله بیمارستان اضافه کنند.

اغلب افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، به دلیل انفارکته میوکاردی شدید و انسداد شریان های کرونری شان در پمپاژ خون با مشکل مواجه می شوند. در مطالعه اخیر این محققین 30 بیمار مبتلا به انفارکته میوکاردی را مورد مطالعه قرار دادند و آن ها را به سه گروه تقسیم کردند: گروه اول که به عنوان کنترل در نظر گرفته شد مورد تیمار با درمان های استاندارد قرار گرفت. گروه دوم مورد پیوند مستقیم سلول های بنیادی به شریان کرونری قرار گرفت و گروه سوم هم با دارویی به نام G-CSF مورد تیمار قرار گرفت که موجب فراخواندن سلول های بنیادی از مغز استخوان به جریان خون و سپس قلب می شود(مسیر طبیعی). در انتهای مطالعه مشخص شد که در دو گروهی که مورد سلول درمانی قرار نگرفته بودند، میزان بهبود اندک بود و این در حالی بود که بیمارانی که تحت پیوند با سلول های بنیادی از طریق شریان های کرونری شان قرار گرفته بودند عملکرد بطنی بهبود یافته معناداری را نشان دادند. علاوه براین علایم نارسایی قلبی مانند درد، خستگی، تنگی نفس و ... در آن ها کاهش یافته بود. علاوه براین به نظر می رسد که تزریق مستقیم این سلول های بنیادی موجب می شود که از آریتمی های حاد قلبی جلوگیری شود. به طور خلاصه به نظر می رسد که پیوند سلول های بنیادی از مغز استخوان به عضلات قلبی اثری دو برابر دارد و هم می تواند سلول های قلبی را بازسازی کند و هم این که مجموعه ای از فاکتورهای پیش رگزایی را ترشح کند که خونرسانی به عضلات قلبی ایسکمی شده را بهبود ببخشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه