تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 بهمن 1394
پروژه قفل ژن برای اولین بار در ایران اجرا شد
هدفگیری دی‌ان‌ای ژن‌های آسیب‌رسان در بیماری‌ها

  پروژه قفل ژن برای اولین بار در ایران اجرا شد

محققان دانشگاه مازندران برای نخستین بار در کشور موفق به اجرای پروژه قفل ژن شدند که با استفاده از نتایج آن می‌توان نواحی ژن آسیب‌رسان در بیماری‌ها را مشخص کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر اباصلت حسین‌زاده کلاگر، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در این مورد گفت: این پروژه برای اولین بار در ایران، توسط سعیده قضایی، دانشجوی دکتری زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در خصوص هدف پروژه قفل ژن گفت: امروزه یکی از راه‌های مبارزه با بیماری‌ها هدف‌گیری DNA ژن آسیب‌رسان، توسط دارو است. هدف این پروژه معرفی نواحی از ژن آسیب‌رسان به عنوان کدها (همان دندانه‌های موثره قفل) است که می‌تواند در حضور دارو به فرم ساختار چهاررشته‌ای پایدار در بخش راه‌انداز ژن در آید.

حسین‌زاده تصریح کرد: برای این منظور دارو هدفمند می‌شود و مستقیما DNA ژن دخیل در ایجاد بی‌نظمی در تکثیر سلول سرطانی را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: در این پروژه کدهای نوکلئوتیدی سه ناحیه از بخش راه‌انداز ژن به عنوان نقاط هدف دارو به عنوان قفل معرفی شدند که در غلظت مشخص دارو در داخل سلول، این سه منطقه چهار رشته‌ای می‌شود و بخش راه‌انداز ژن از کار می‌افتد. در نتیجه ژن رونوشت‌برداری نمی‌شود و پروتئین WT1 تولید نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های سعیده قضایی، دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی و مولکولی، دکتر اباصلت حسین‌زاده کلاگر، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران (نویسنده مسؤول و استاد راهنما)، دکتر حسین آیت‌اللهی، استاد مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر جهانبخش رئوف، استاد مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران است، در مجله‌ Tumor Biology متعلق به انجمن بین‌المللی ژن‌های سرطان‌زا و شناساگرهای زیستی اروپا منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه