تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
اسیدهای صفراوی تولید سلول های بنیادی خونی را حمایت می کنند

  اسیدهای صفراوی تولید سلول های بنیادی خونی را حمایت می کنند

تیمی تحقیقاتی در دانشگاه لوند سوئیس نشان داده اند که اسید صفراوی که از طریق جفت و از مادر به جنین منتقل می شود، جنین را قادر به تولید سلول های بنیادی خون ساز می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین هنوز موفق نشده اند که با مدیریت کردن سلول های بنیادی خون ساز، سلول های بنیادی و سلول های خونی را در آزمایشگاه تولید کنند. مشکلی که در مورد تکثیر سلول های بنیادی خونی در خارج از بدن وجود دارد این است که رشد مصنوعی این سلول ها موجب تجمع پروتئین های غیر طبیعی در بخشی از سلول به نام شبکه اندوپلاسمی می شود و حالتی را به وجود می آورد که اصطلاحا استرس شبکه اندوپلاسمی نام دارد و می تواند منجر به مرگ سلولی شود.

پیش از این محققین نشان داده بودند که اضافه کردن اسیدهای صفراوی به کشت های سلولی می تواند استرس شبکه اندوپلاسمی را کاهش دهد. اسیدهای صفراوی که در کبد تولید می شوند و در کیسه صفرا ذخیره می شوند می توانند تولید پروتئین را در طی فرایند تقسیم سلولی حمایت کنند. این محققین می گویند که در مقایسه با سایر روش هایی که سعی در تولید سلول های بنیادی خونی برای درمان بیماری های خونی دارند، این روش ایمن تر و سریع تر است زیرا از هیچ ماده مصنوعی استفاده نمی کند و نیاز به مدیفیکاسیون های شیمیایی نیز ندارد. اسیدهای صفراوی معمولا در بالغین وجود دارند و به هضم غذا کمک می کنند اما در مطالعه روی موش های باردارد محققین دریافتند که مقادیر زیادی اسید صفراوی نیز در جنین های این موش ها وجود دارد که بیش از آن چیزی است که بوسیله خود جنین ها تولید می شود. به نظر می رسد که این اسید بوسیله مادر تولید شده و از طریق جفت به جنین منتقل می شود. بخش وسیعی از اسیدهای صفراوی برای سلول سمی است اما طی عبور این ماده از جفت، دچار فیلتراسیون می شود و در نتیجه اسیدهای صفراوی بی ضرری به جنین می رسد. این محققین دریافته اند که اسیدهای صفراوی تولید سلول های بنیادی خونی را در کبدهای جنینی پشتیبانی می کنند و آن ها را قادر می سازند که به طور طبیعی تکوین یابند. در نتیجه به نظر می رسد که دخالت های مادری در تکوین طبیعی جنین به روش های مختلفی صورت می گیرد. محققین براین باورند که از عواقب آسیب جفتی که به دلایل مختلفی صورت می گیرد این است که این اسیدهای صفراوی نمی توانند به جنین منتقل شوند و در نتیجه وی در مراحل بعدی زندگی اش دچار لوکمیا و سایر بیماری های خونی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه