تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
نازک شدن مو با از دست رفتن سلول های بنیادی

  نازک شدن مو با از دست رفتن سلول های بنیادی

مطالعه ای جدید نشان می دهد این که بسیاری از افراد در زمان پیری دچار ریزش مو می شوند، به دلیل پیری سلول های بنیادی فولیکول های مویشان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، اگرچه بسیاری از پستانداران با دوره های طولانی زندگی در نهایت موهایشان را از دست می دهند اما دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

سلول های بنیادی فولیکول مو که فولیکول های تولید کننده مو را ایجاد می کنند در گذار زمان منجر به رشد پیوسته موها می شوند. برای درک بهتر سلول های بنیادی فولیکول مو در فقدان موی ناشی از پیری، هیرویوکی ماتسومورا فولیکول های مو را در مدل موشی که از دست دادن موی آن تسریع شده بود مورد بررسی قرار دادند. آنالیز پوست این جانوران به مدت 18 ماه(زمانی که ریزش موش شروع می شود)، نشان داد که فولیکول های موی این موش ها کوچک شده و از نظر اندازه و ضخامت کاهش می یابد. محققین براین فرض بودند که تغییراتی که در سلول های بنیادی فولیکول مو رخ می دهد ممکن است دلیل این امر باشد و آنالیزهای بیان ژنی نیز فرضیه آن ها را تایید کرد. به نظر می رسد تجمع آسیب های DNA در سلول های بنیادی فولیکول مو می تواند نقش مهمی در ایجاد این تغییرات داشته باشد. یکی از ژن هایی که در تنظیم سلول های بنیادی فولیکول مو نقش دارد COL17A1‌بود. سلول های بنیادی فولیکول مو که برای عدم بیان این ژن مهندسی شده بودند موهایشان را سریع تر از دست دادند. هم چنین این مطالعه نشان داده است که دستکاری Foxc1‌در مراحل مختلف چرخه رشد مو می تواند موجب افزایش پیام رسانی بین دو مکانیسم کنترل کننده خفتگی این سلول های بنیادی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه