تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برنده جایزه 100هزار دلاری مجمع جهانی آلزایمر شد

  پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برنده جایزه 100هزار دلاری مجمع جهانی آلزایمر شد

مجری طرح "کشف علت سمیت پروتئین تائو" و برنده جایزه 100 هزار دلاری مجمع جهانی آلزایمر اظهار داشت:پروتئین "تائو" در بیماری های اعصاب از جمله آسیب های مغزی، پارکینسون، آلزایمر، سندرم داون و دیابتی که منجر به آلزایمر می شود و بسیاری از نارسایی های عصبی دچار سمیت می شود و ما در صددیم علت سمی شدن آن را شناسایی کنیم.
امتیاز: Article Rating

دکتر کوروش شاهپسند، فارغ التحصیل رشته علوم اعصاب از دانشگاه هاروارد و مجری طرح در گفتگو با بنیان اظهار داشت، مجمع جهانی آلزایمر که در شیکاگو مستقر است، سالیانه به کمتر از 5 درصد از محققانی که بر روی مباحث مرتبط با آلزایمر مشغول پژوهش هستند کمک هزینه می پردازد و حاضر به سرمایه گذاری بر روی تحقیقات آنها می شود و بنده نیز با ارائه فرضیه ای در خصوص علت سمی شدن پروتئین "تائو" توانستم این جایزه را به نام ایران ثبت کنم.

وی افزود: اگر چه  گفته می شود این یک فرصت بین المللی است، اما سالیان قبل حتی کسی از اروپا هم موفق نشده بود این جایزه را برنده شود و این مجمع غالبا جایزه را برای جلوگیری از پایین آمدن رتبه دانشگاه های آمریکا و خروج بودجه از کشور، به دانشگاه های آمریکایی  اختصاص می دهد.

این پژوهشگر بیان داشت، نفر دیگری که موفق به اخذ جایزه از این مجمع شد، دکتر کن پینگ لو (Kun Ping Lu ) از دانشگاه هاروارد بود که استاد من نیز بوده است.

دکتر شاهپسند در خصوص طرح ارائه شده گفت: از نظر تحقیقاتی، هر نوع بیماری اگر مکانیسم آن شناخته شود، درمانش راحت خواهد بود و ما در تلاشیم مکانیسم آلزایمر و بیماری های مرتبط با اعصاب را مورد شناسایی قرار دهیم تا به درمان ختم شود که این کار را با تحقیقات گسترده بر روی یک پروتئین خاص به نام "تائو" انجام داده ایم. پروتئین "تائو" در بیماری های اعصاب از جمله آسیب های مغزی، پارکینسون، آلزایمر، سندرم داون و دیابتی که منجر به آلزایمر می شود و بسیاری از نارسایی های عصبی دچار سمیت می شود و ما در صددیم علت سمی شدن آن را شناسایی کنیم.

این فوق تخصص علوم اعصاب تصریح کرد: دلیل اصلی این سمی بودن ناشناخته مانده اما با فرضیه ای که از طرف ما ارائه شده است، احتمالا بتوانیم مکانیسم سمی شدن آن را شناسایی کنیم.

این محقق درباره روند انجام کار گفت: در این طرح تحقیقاتی، بعد از شناسایی سم موجود، می توانیم یک کار کلینیکال هم طراحی کنیم و در مرحله اول روی حیوانات بررسی می شود و در صورت پاسخ دهی ، وارد فاز درمانی انسانی می شویم.

وی با بیان اینکه آلزایمر به عنوان یکی از پنج بیماری کشنده جهان معرفی می شود ولی دستاوردهای ما گسترده تر از آلزایمر خواهد بود تصریح کرد: با کشف علت مسمومیت این پروتئین ، برای بیماری هایی که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهند نیز راه درمان یافت خواهد شد.

بالارفتن اعتبار علمی ایران و پژوهشگاه رویان با جایزه مجمع جهانی آلزایمر

دکتر شاهپسند باتاکید بر اینکه جایگاه علمی ایران و پژوهشگاه رویان با تخصیص این گرنت علمی به طرح تحقیقاتی کشف سرنوشت پروتئین تائو در بیماری آلزایمر افزایش یافته است گفت: این مقاله در مجله های نوروساینس و نیچر نیز چاپ شده است.

وی درباره زمان شروع کار تحقیقاتی گفت: هنوز کمک هزینه 100 هزار دلاری به ایران پرداخت نشده اما با گرنت دیگری که از ستاد علوم شناختی ایران دریافت کرده ایم ، دانشجویان phd در رویان مراحل مقدماتی برای آماده سازی مواد و مستلزمات آن را شروع کرده اند .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه