تاریخ انتشار: شنبه 17 بهمن 1394
درمان 80 نوع از بیماری‌ها توسط پیوند از طریق سلول‌های بنیادی
مسؤول بانک خون بندناف استان البرز عنوان کرد

  درمان 80 نوع از بیماری‌ها توسط پیوند از طریق سلول‌های بنیادی

مسؤول بانک خون بند ناف استان البرز با بیان اینکه مداوای 80 نوع از بیماری‌ها توسط پیوند از طریق سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد، گفت: سلول‌های بنیادی راهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است و خون بند ناف یکی از منابع این سلول‌هاست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، مریم پورآذرنگ در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نمایندگی بانک خون بند ناف استان البرز از سال 92 زیر نظر پژوهشکده رویان وابسته به جهاد دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: تاکنون بیش از 700 نمونه خون بند ناف در این مرکز جمع آوری شده است که از این لحاظ بانک خون بند ناف استان البرز یکی از نمایندگی‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود و در سال 92 نیز به عنوان نماینده برتر کشور انتخاب شد.

وی افزود: بانک خون بند ناف استان البرز در سال 93 از لحاظ ثبت نام اینترنتی از متقاضیان جزو نمایندگی‌های برتر کشور بود و پاییز امسال نیز از این نظر در صدر قرار گرفت.

پورآذرنگ در ادامه به تشریح بانک خون بند ناف پرداخت و گفت: بانک خون بندناف همانطور که از نام آن پیداست، شرایطی را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع‌آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول‌های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم این منبع ارزشمند به راحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: در کنار منابعی که امروز برای به دست آوردن سلول‌های بنیادی مطرح است بحث خون بندناف که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، مورد توجه قرار گرفته است.

مسؤول بانک خون بند ناف استان البرز خاطرنشان کرد: خونی که در دوران بارداری مادر در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود، منبعی از سلول بنیادی بخصوص سلول‌های بنیادی خون‌سازی است که می‌توان در روند درمان بیماری‌های بدخیمی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خونی‌های مادرزادی که منشاء خونی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

پورآذرنگ اهمیت نگهداری خون بند نوزاد را یادآور شد و تاکید کرد: والدین می‌توانند قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانک ‌کنند بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و خون از بندناف و جفت جمع‌آوری وبه کیسه‌های خون منتقل می‌شود و سپس خون بندناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون شد، برای درمان استفاده شود.

وی سلول‌های بنیادی را راهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها دانست و با بیان اینکه خون بند ناف یکی از منابع این سلول‌هاست، گفت: در کل دنیا تاکنون 30 هزار پیوند از طریق سلول‌های بنیادی صورت گرفته است و مطابق آمار ارائه شده، بیماری‌های فلج مغزی، تالاسمی، لوسمی حاد و دیابت بیشترین میزان پیوند را داشته‌اند و در حال حاضر مداوای 80 نوع از بیماری‌ها توسط پیوند از طریق سلول‌های بنیادی انجام می‌شود.

پورآذرنگ در پایان یادآورشد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک خون بندناف رویان به آدرس www.rsct.ir به اطلاعات لازم در این زمینه دسترسی داشته باشند و در این پایگاه اینترنتی درباره نحوه ذخیره‌سازی نمونه، آزمایش‌هایی که لازم است مادر پیش از تولد انجام دهد و حتی شاخص‌هایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود، آشنا شده و برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02634487555 تماس حاصل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه