تاریخ انتشار: دوشنبه 19 بهمن 1394
کلاس جدیدی از امواج صوتی که می توانند انقلابی در سلول درمانی ایجاد کنند

  کلاس جدیدی از امواج صوتی که می توانند انقلابی در سلول درمانی ایجاد کنند

کارشناسان صدا کلاس جدیدی از امواج صوتی را ایجاد کرده اند که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است و امیدوارند که با استفاده از آن انقلابی در زمینه درمان به وسیله سلول های بنیادی ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تیمی از محققین در دانشگاه RMIT‌ملبورن دو نوع موج صوتی آکوستیک به نام های امواج حجیم و موج های سطحی را با هم ترکیب کرده تا بتوانند موج هیبریدی را ایجاد کنند.

اولین کلاس جدید امواج صوتی یک دهه پیش شناسایی شد. این امواج صوتی به اندازه کافی قوی هستند که در ابزارهای زیست پزشکی برای دستکاری سلول های بنیادی بسیار شکننده مورد استفاده قرار گیرند و در این میان موجب آسیب نشوند و روی یکپارچگی سلول ها هم اثر نگذارند. پیش از این محققین توانسته بودند از این امواج صوتی استفاده کرده و مدت زمان لازم برای به درون کشیدن واکسن به وسیله دستگاه نبولایزر را از 30 دقیقه به 30 ثانیه برسانند. اما در مطالعه جدید محققین امیدوارند با استفاده از این امواج صوتی به نحو موثرتری برای درمان بیماری های ریوی، سلول های بنیادی را به جایگاهی درون ریه که دچار آسیب شده است اسپری کنند. آن ها در این مطالعه برای ایجاد امواج صوتی هیبریدی از دستگاهی به نام dubbed HYDRA استفاده کرده اند که امواج الکتریکی عبوری از طریق یک چیپ پیزوالکتریک را به لرزش مکانیکی یا امواج صوتی تبدیل می کند که موجب پاشیده شدن مایع ( در این جا سوسپانسیون سلولی) می شود. استفاده از این دستگاه موجب می شود که سرعت و کارایی سلول درمانی برای بیماران ریوی تا بیش از 50 برابر افزایش یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه