تاریخ انتشار: شنبه 24 بهمن 1394
تولید آئورت از سلول های بنیادی

  تولید آئورت از سلول های بنیادی

محققین در Cork توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی، آئورتی را در آزمایشگاه تبدیل کنند که می تواند به عنوان بافتی جایگزین در جوندگان مورد استفاده قرار گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازIrishtimes، محققین در Cork سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که می توانند در آزمایشگاه به عروق خونی تبدیل شوند. این عروق خونی قابل پیوند به جوندگان هستند. این سلول های بنیادی که مشابه آن ها در انسان نیز وجود دارد می توانند به بافت های دیگر مانند مثانه و مری نیز تبدیل شوند. اما انجام این مطالعه در انسان ظرف پنج سال آینده میسر خواهد شد. این محققین می گویند که سلول های بنیادی تمایل دارند که به طور نامحدودی تقسیم شوند و در این میان تنها یک ژن کافی است که این سلول های بنیادی را به سلول های عضلات صاف تبدیل کند.

سال ها تولید کشید تا محققین توانستند این نوع نادر از سلول های بنیادی به نام سلول های پیش ساز اولیه(primitive progenitor cell) را شناسایی کنند. اما به محض شناسایی این سلول ها در جوندگان، مشابه انسانی آن ها نیز شناسایی شد. این سلول های پیش ساز می توانند به سلول های عضلات صاف بازبرنامه ریزی شوند. عروق تولید شده از این سلول های بنیادی دارای عملکرد طبیعی است و جانورانی که این رگ به آن ها پیوند شد تا ماه ها زنده ماندند. این مطالعه موفقیتی بزرگ در زمینه جایگزینی عروق خونی محسوب می شود. محققین می گویند که دستاورد این مطالعه می تواند به بیش از 30 درصد بیمارانی که نمی توانند متحمل جراحی های bypass شوند، کمک کند. این مطالعه این پتانسیل را دارد که در مورد سایر بافت هایی که از بافت عضلانی صاف ساخته شده اند مانند مثانه، میزنای، پیشابراه و مری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه