تاریخ انتشار: یکشنبه 25 بهمن 1394
جداسازی سلول های مسئول گرافت های پوستی سالم می تواند درمان سوختگی را بهبود ببخشد

  جداسازی سلول های مسئول گرافت های پوستی سالم می تواند درمان سوختگی را بهبود ببخشد

محققین توانسته اند مارکر جدیدی را کشف کنند که می توانند به کمک آن به طور انتخابی سلول های بنیادی را از نمونه های پوستی جداسازی کنند و به این ترتیب درمان بهتر و مطلوب تری را برای قربانیان سوختگی فراهم آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، این تکنیک که به وسیله محققین سنگاپوری طراحی شده است می تواند گرافت های پوستی با کیفیت تر و بزرگ تری را برای بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده اند فراهم آورد و به طور بالقوه درمان بهتری برای بیش از 11 میلیون فردی باشد که سالانه در سراسر دنیا دچار این مشکل می شوند.

گرافت های پوستی پیوند شده به طور موقتی برای پوشاندن نواحی سوختگی بزرگ در بدن بیماران استفاده می شوند و مانع از عفونت و دهیدراته(از دست دادن آب) در آن ها می شوند. این امر زمان مناسبی را برای پزشکان فراهم می آورند تا سلول های پوست خود بیمار را در آزمایشگاه کشت دهند. این گرافت های رشد کرده و کشت داده شده می توانند به طور دائم جایگزین پوست اهدایی شوند. از زمانی که اولین بار این تکنیک در سال 1970 در هاروارد بنا گذاشته شد به میزان زیادی از مرگ و میرها کاست. از آن زمان تا کنون محققین نتوانسته اند که جایگزین مناسبی برای این گرافت های پوستی کشت داده شده پیدا کنند. برای بهبود این گرافت ها، محققین سنگاپوری در A*STAR، تصمیم گرفتند که مرحله کشت سلولی این فرایند را بهبود ببخشند زیرا گرافت های کشت داده شده معمولا بسیار شکننده هستند. آن ها به دنبال این مطلب بوند که این گرافت ها را با افزودن سلول های بنیادی بیشتر غنی ساخته و تقویت کنند. آن ها به مارکر سلولی نیاز داشتند که هویت سلول های بنیادی پوستی را شناسایی کند و به پروتئینی رسیدند که معمولا در خارج کردن مواد شیمیایی در سلول نقش دارد و به آن ATP-binding-cassette G2 یا ABCG2‌می گویند. خوشبختانه ABCG2 یک مارکر سطح سلولی است که می تواند ما را قادر سازد که سلول های زنده را با استفاده از تکنولوژی cell sorting یا دسته بندی سلولی جداسازی کنیم. اغلب مارکرهای سلولی نمی توانند سلول های زنده را هدف قرار دهند و این امر کاربرد بالینی آن ها را کاهش می دهد. سپس محققین این پوست کشت داده شده انسانی را به موش فاقد عملکرد ایمنی گرافت کردند. سلول های کشت داده شده که ABCG2 مثبت بودند در مقایسه با سلول های مرکب از سلول های ABCG2 مثبت و منفی، گرافت های ضخیم تر و سالم تری را تولید کردند. برعکس، گرافت های ABCG2منفی، بسیار ضعیف و شکننده  بودند. جالب تر این که این مارکر می تواند برای جداسازی سلول های بنیادی ملانوسیتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، زیرا اغلب ملانوسیت ها در سوختگی های شدید تخریب می شوند و احیای آن ها می تواند یکپارچه شدن گرافت با پوست از پیش موجود بیمار را تسهیل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه