تاریخ انتشار: دوشنبه 26 بهمن 1394
بیومارکری که می تواند پیش بینی کند کدام یک از بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحلهII می توانند از مزایای شیمی درمانی استفاده کنند

  بیومارکری که می تواند پیش بینی کند کدام یک از بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحلهII می توانند از مزایای شیمی درمانی استفاده کنند

تیمی از محققین در دانشگاه کلمبیا موفق شده اند بیومارکری را شناسایی کنند که پیش بینی می کند کدام یک از بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحلهII می توانند بعد از عمل جراحی از مزایای شیمی درمانی سود ببرند تا از عود مجدد بیماری شان جلوگیری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اغلب بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحلهII می توانند با یک جراحی ساده درمان شوند اما حدود 15 تا 20 درصد آن ها مجدد دچار عود مجدد بیماری می شوند و در نهایت به دلیل متاستاز فوت می کنند. مشکلی که وجود دارد این است که راه ساده و ممکنی برای تشخیص این که کدام یک از این بیماران مجددا دچار عود سرطان می شوند وجود ندارد. مطالعات گذشته بیومارکرهایی را در سلول های توموری شناسایی کرده اند که نشان می دهند کدام یک از بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحلهII بعد از جراحی در معرض خطر بالای عود سرطان هستند. با این حال بسیاری از این بیومارکرها نمی توانند پیش بینی کنند که آیا این بیماران بعد از شیمی درمانی نیز مجدد دچار عود سرطان می شوند یا خیر.

این مطالعه جدید به جای بررسی الگوهای بیان ژنی از نمونه های سلول های توموری، به بررسی این الگوها در سلول های بنیادی سرطانی پرداخته است.تومورها حاوی مقادیر زیادی سلول های بنیادی سرطانی هستند که ممکن است دلیل متاستاز و تهاجمی بودن سرطان باشند و در نتیجه باید به دنبال راهی برای شناسایی آن ها بود. آنالیزهای صورت گرفته روی بیش از 2000 بیمار مبتلا به سرطان کولون محققین را به 16 بیومارکر برای این بیماری رساند که از این بین، ژنی به نام CDX2 مورد توجه آن ها قرار گرفت. ژن CDX2، در تنظیم تمایز سلول هایی که کولون را می پوشانند دخالت دارد(جایی که سرطان شروع می شود). در این مطالعه بیمارانی که فاقد بیان CDX2 بودند در مقایسه با آن هایی که این ژن را بیان می کردند پیش آگهی ضعیف تری داشتند. محققین دریافته اند که تومورهای فاقد CDX2، برخلاف تهاجمی بودن زیادیشان، به خوبی به شیمی درمانی های اولیه پاسخ می دهند و این عدم پاسخ دهی در مورد بیمارانی است که سلول های سرطانی شان این ژن را بیان نمی کنند. در مجموع به نظر می رسد استفاده از بیان CDX2‌می تواند روشی ارزان و ساده برای پیش بینی پاسخ دهی بیماران به شیمی درمانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه