تاریخ انتشار: دوشنبه 26 بهمن 1394
پیشرفت محققین در رمزگشایی زبان سلول ها

  پیشرفت محققین در رمزگشایی زبان سلول ها

محققین بیمارستان دانشگاه کارل گوستاو کروس در درسدن نشان داده اند که سلول های جزایر پانکراسی و سلول های بنیادی عصبی سیگنال ها را در محیط شان به روش مشابهی تفسیر می کنند. آن ها براین باورند که با شناسایی این سیگنال ها می توان سلول ها را برای ترمیم آسیب بافتی و تحریک بازسازی دستکاری کرد. هم چنین می توان برخی بیماری های متابولیکی و دیابت را نیز درمان نمود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سلول های بنیادی عصبی دارای توانایی های خارق العاده ای هستند: آن ها می توانند تکثیر کنند با وارد مرحله ای خفته شوند، آن ها می توانند به انواع سلول های بالغ با طیف وسیعی از عملکردها تمایز یابند. اما این انعطاف پذیری چگونه تنظیم می شوند؟

همه سلول ها دارای مسیرهای سیگنالینگی هستند که به از آن ها برای حس کردن محیط پیرامونشان و واکنش نشان دادن به آن استفاده می کنند. اما آن چه مهم است این است که هر سلولی، سیگنالی که دریافت می کند را تفسیر می کند. این محققین در درسدن یک لهجه مولکولی را کشف کرده اند!!!. این بدین معنی است که این مولکول می تواند برای هر سلول تفسیری متفاوت داشته باشد و هر سلولی از آن برداشت متفاوتی داشته باشد. این لهجه مولکولی، محور سیگنالینگ STAT3-Ser/Hes3‌نام دارد. چیزی که این محور سیگنالینگ را جذاب می سازد این است که این مسیر تنها به وسیله سلول های بنیادی استفاده نمی شود بلکه با برخی سلول های دیگر نیز استفاده شده و آن ها را قادر به تکثیر یا تمایز می کند. این شامل سلول های جزایر پانکراسی نیز می شود. پانکراس یک اندام بسیار منعطف است و می تواند تغییرات پیچیده ای را طی هموستازی و بازسازی متحمل شود. این دیدگاه که جزایر پانکراسی می توانند مسیرهای سیگنالینگ مشابه با سلول های بنیادی را استفاده کنند می تواند در ایجاد روش ها و استراتژی هایی که به درمان دیابت کمک کنند، تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه