تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 بهمن 1394
جهشی بزرگ در تشخیص مراحل اولیه لوکمیا

  جهشی بزرگ در تشخیص مراحل اولیه لوکمیا

محققین در دانشگاه مک مستر توانسته اند جهشی بزرگ در شناسایی مراحل اولیه سرطان کشنده لوکمیا و پیش بینی چگونگی تکوین آن در افراد بردارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، محققین در مرکز تحقیقات سرطان و سلول های بنیادی مک مستر می گویند که تبدیل شدن سلول های بنیادی خونی سالم به سلول های سرطانی طی مراحل مشخص و جداگانه ای صورت می گیرد.

لوکمیای میلوئید حاد یکی از شایع ترین انواع لوکمیا در بالغین است و سالانه بیش از 1300 کانادایی به این بیماری مهلک مبتلا می شوند. محققین دریافته اند زمانی که یک ورژن از ژن مهم GSK-3 را حذف کردند، ورژن دیگری از این ژن فعال شد اما به صورت غیر سرطانی باقی ماند. با این حال، زمانی که این ورژن دوم نیز حذف شد، سرطان شروع شد. برای تست این مطلب محققین از نمونه های خونی انسانی گرفته شده از بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی(MDS) استفاده کردند که تعدادی از آن ها در نهایت به لوکمیای میلوئید حاد مبتلا شده بودند. آنالیزهای بیان ژنی نمونه های خونی این بیماران در پیش بینی ابتلای این بیماران به لوکمیای میلوئید حاد درست بود. کشف این نقش GSK-3 توانایی محققین و پزشکان در شناسایی بیمارانی که به به سندرم میلودیسپلازی مبتلا هستند و احتمال ابتلای آن ها به لوکمیای میلوئید حاد نیز وجود دارد موثر است. اما با این وجود گام بعدی این مطالعه جست و جوی مارکرهای بهتر برای پیش بینی سریع سرطان های خونی خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه