تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 بهمن 1394
سلول های بنیادی ممکن است سلول های شبکیه ای در حال مرگ را ترمیم کنند

  سلول های بنیادی ممکن است سلول های شبکیه ای در حال مرگ را ترمیم کنند

محققین در انستیتو کارولینسکا توانسته اند برای اولین بار، سلول های اپی تلیالی رنگدانه دار شبکیه انسانی مشتق از سلول های بنیادی را با موفقیت به چشم پیوند کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین روش منحصربفردی را برای ایجاد سلول های بالغ تمایز یافته از سلول های بنیادی جنینی طراحی کرده اند. زمانی که این سلول ها به شبکیه جانورهای شبه انسانی پیوند شدند، مانع از ایجاد دژنراسیون ماکولا شد.

یکی از شایع ترین دلایل حدت بینایی مرکزی و از دست دادن بینایی خواندن در افراد پیرتر در جوامع غربی، بیماری دژنراسیون ماکولای وابسته به سن است. در نتیجه این بیماری سلول های پشتیبان پشت شبکیه به نام سلول های اپی تلیوم رنگ دانه دار شبکیه به آهستگی می میرند و در نتیجه این امر سلول های استوانه ای و مخروطی مسئول بینایی نیز می میرند. این بیماری به دو شکل مرطوب و خشک وجود دارد: شکل مرطوب این بیماری می تواند به وسیله داروها متوقف شود اما متاسفانه 90 درصد افراد به شکل خشک این بیماری مبتلا هستند که درمان موثری برای آن وجود ندارد ولی همان طور که گفته شد نتایج این مطالعه نشان می دهد که سلول درمانی ممکن است به بیماران مبتلا به شکل خشک کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه